Hoe een Amerikaanse radioshow een Belgische theatervoorstelling werd. " /> Hoe een Amerikaanse radioshow een Belgische theatervoorstelling werd. " />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Onvoltooid verleden tijd

Journalistiek Roos Euwe
Mail

‘Onze achterbuurman was een onvriendelijke man: vooral gemeen tegen kinderen, maar ook tegen volwassenen was hij ronduit grof. Hij had een pruimenboom, en we plukten graag de pruimen die aan onze kant van de schutting hingen. Maar zodra we de over de schutting gingen, moesten we oppassen. De hel zou losbreken als de buurman erachter zou komen. Hij zou tegen ons tieren en schreeuwen, totdat een van onze ouders naar buiten zou komen. Meestal was dat mijn moeder, maar deze keer was het mijn vader. Terwijl de buurman schreeuwde dat we van zijn boom moesten afblijven, vroeg mijn vader wat het probleem was. Er volgde een tirade over stelende kinderen, brekers van regels, fruitdieven, en monsters in het algemeen. Mijn vader had er genoeg van, en vertelde de buurman dat hij dood kon vallen. Onze buurman stopte met schreeuwen en keek naar mijn vader. Vervolgens kreeg hij een rood hoofd, toen paars, hij greep naar zijn borst, werd grijs van kleur en viel langzaam op de grond. Ik dacht dat mijn vader God was.’

Een onwaarschijnlijk maar waargebeurd verhaal uit de bundel True tales of American life van Paul Auster. In 1999 begon Auster op de Amerikaanse publieke radiozender NPR aan een “museum van de Amerikaanse werkelijkheid”, zoals hij het project zelf noemt. Hij riep alle luisteraars op om bijzondere, waargebeurde verhalen in te sturen en iedere maand zou hij een aantal verhalen voorlezen. De respons was enorm, en in een jaar ontving hij vierduizend verhalen en er ontstond een archief van het Amerikaanse leven uit de hele twintigste eeuw: van de Grote Depressie, de Tweede Wereldoorlog, Vietnam tot en met nu. Bovendien waren het stuk voor stuk prachtige verhalen, niet alleen vanwege bizarre, onwaarschijnlijke gebeurtenissen zoals de buurman die dood neervalt, maar vooral vanwege de oprechtheid van de verhalen. Het zijn geen verhalen over hoe het leven zou kunnen zijn maar simpelweg zoals het is, uitzonderlijk en alledaags tegelijkertijd.

De spelers van het Vlaamse gezelschap De Roovers waren gefascineerd door deze verhalen en maakten de voorstelling Onvoltooid Verleden Tijd. De uiteenlopende verhalen gaan gepaard met muziek, decor en fotoprojecties, en er ontstaat een jazzconcert van verhalen dat iedere avond anders is.
---------
-Op zaterdag 22 januari speelt Onvoltooid Verleden Tijd in De Brakke Grond in Amsterdam, en organiseert hard//hoofd een avond vol verhalen en muziek. Na de voorstelling gaan we onder meer in gesprek met De Roovers, tekent onze tekenaar Floris verhalen op papier en spelen de muzikale mannen van Project Wildeman. Wil je erbij zijn? Stuur jouw sterke verhaal naar live@hardhoofd.com en maak kans op twee kaartjes.

Hard//hoofd presenteert zich drie weken lang in woord, beeld, geluid en actie tijdens de Vlaamse Invasie in de Brakke Grond, geïnspireerd door drie voorstellingen. Naast 22 januari zijn we er ook op zaterdag 29 januari, rond de Sado Country Opera van Ricky and Ronny and a Hundred Stars. Na deze heftige en kwetsbare voorstelling ontmoeten we de makers en luisteren we naar dichters en de muziek van Signe Tollefsen. Op zaterdag 5 februari staat de avond in het teken van liefde, althans, een poging tot liefde. Na de voorstelling Betty & Morris van TG JAN beantwoordt stercolumniste Mees List al uw liefdesvragen, en krijgen we een optreden van Herman in een bakje geitenkwark.

Voor alle voorstellingen geven we iedere week kaartjes weg. Houd daarvoor onze Facebookpagina in de gaten.


Roos Euwe

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons