De kerstdagen deden verlangen naar minder. In deze documentaire volg je iemand die zijn eigen kostje bij elkaar moet scharrelen in de wildernis." /> De kerstdagen deden verlangen naar minder. In deze documentaire volg je iemand die zijn eigen kostje bij elkaar moet scharrelen in de wildernis." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Alone in the wild

Journalistiek Randy
Mail

Vlak voordat ik mij vol ging proppen met allerhande lekkernijen gedurende de kerstdagen, was ik gegrepen door een documentaire die verspreid over drie dagen uitgezonden werd door de VPRO.

In Alone in the wild (niet te verwarren met de film Into the wild, wat al mijn vrienden wel deden waardoor ik elke keer moest uitleggen dat dit toch echt iets anders was), volg je cameraman Ed Wardle tijdens het waarmaken van zijn grote droom: drie maanden lang geheel zelfstandig overleven in de wildernis. Terug naar het leven van de oermens, met het hectische leven van de geciviliseerde samenleving in zijn kielzog. Dat houdt in: géén televisie/internet/radio/telefoon, geen supermarkt en bovenal géén menselijk contact. Maar het houdt ook in dat Ed één wordt met de natuur, zijn angsten overwint en bloot wordt gesteld aan de mooiste beelden van de wildernis. Maar dan echt.

Alle beelden van de avonturier in de wildernis worden gefilmd door Ed Wardle zelf, waarin te zien is hoe Wardle gewapend met zijn basisuitrusting, o.a. bestaande uit een geweer, een hangmat en schrikdraad, grip probeert te krijgen op het leven in de natuur.

De documentaire begint met Wardle in een watervliegtuig op weg naar zijn nieuwe woonplaats voor drie maanden. Wanneer hij het vliegtuigje vervolgens staat uit te zwaaien vanaf een eenzame oever aan de Canadese Yukon rivier, realiseert hij zich niet alleen dat zijn droom werkelijkheid wordt, maar dringen ook de gevolgen van die droom zich op. Zo beseft hij zich dat de piloot die hij net gedag heeft gewuifd, de laatste mens is die hij in drie maanden zal zien. En dat alleen misschien toch wel heel alleen is.

Vol goede moed begint Wardle aan zijn overlevingstocht en hoewel hij de eerste weken nog in de roes van de uitgekomen droom beleeft, wordt hij al snel geconfronteerd met zijn angsten, zijn sociale behoeftes en bovenal met zichzelf. Als ook zijn aangelegde voedselvoorraad zienderogen slinkt en de zalm die hij dacht te gaan vangen niet komt opdagen, begint zowel zijn fysieke als zijn mentale conditie hem parten te spelen.

Ook zijn niet aflatende angst voor beren (hij bevindt zich in een gebied waar 17000 beren leven), helpt niet bepaald mee. En wat doe je dan als er niemand is die je zegt dat alles goed komt? En als er niemand zegt dat het zo knap is dat je al twee keer een stekelvarken hebt gevild en opgegeten? Als überhaupt niemand iets zegt, behalve je eigen stem? Juist, dan zie je het niet meer zitten.

‘Alone in the wild’ toont een unieke ervaring, meesterlijke (natuur-)beelden, een indringende blik op ons mens-zijn en schept bewondering voor iemand die zijn droom heeft nagestreefd. Een echte aanrader in deze tijden van overdaad. Dus trek die fles wijn open en dompel je onder in het avontuur van Ed Wardle. Nog te zien op Uitzending Gemist.


Randy

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons