Hoe schrijf je een peer review op zo'n manier dat de ontvanger je nog steeds aardig vindt? " /> Hoe schrijf je een peer review op zo'n manier dat de ontvanger je nog steeds aardig vindt? " />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Sneer Review

Journalistiek Annabel
Mail

Beste Annabel,

Je essay was vernieuwend en interessant. Niettemin waren de stukken die vernieuwend waren niet interessant en de interessante stukken niet vernieuwend.

Met Hartelijke Groet,
Gijsbrecht

'Peer reviews'. Hoeksteen van de wetenschap en vaak absoluut dodelijk. Krijg je dit jaar geen kerstkaart van je waarde collega of medestudent, dan weet je dat diegene jouw 'peer review' van voor de zomer nog steeds niet vergeten is. Dat kan beter. Op hoffelijke wijze niets aardigs zeggen is namelijk een kunst. Hoe kom je zonder kleerscheuren van een peer review af en zorg je dat Marjan je gewoon kerstkaarten blijft sturen?

Voordat ik je een aantal tips zal geven, is het belangrijk om te begrijpen wat een 'peer review' is. Het laat zich namelijk niet zo goed vertalen naar het Nederlands, waarin het zoiets betekent als 'een evaluatie op voet van gelijkheid'. Dat klinkt allemaal veel te nobel. In wezen is een peer review namelijk niets minder dan een toetsing door een rivaal (ook 'vakgenoot' is slechts een eufemisme). Van alle mensen die iets zinnigs over jouw stuk zouden kunnen zeggen, is het uitgerekend de vijand die beoordeelt of het stuk voldoet aan bepaalde eisen zoals originaliteit of toegankelijkheid.

Deze ‘evaluatie op voet van gelijkheid’ is in in werkelijkheid een zwaardgevecht tussen concurrenten, waarin alles uit de kast getrokken wordt om de voet van de ‘gelijke’ tot botgruis te vermorzelen. Want houden we van gelijken? Nee! Hoe vaak zijn babytweelingen niet betrapt terwijl ze met hun vuistjes op de fontanel van de ander trommelden? Persoonlijke vendetta's, ideologische conflicten, jaloezie, onversneden zelfpromotie, incompetentie en een gebrek aan verantwoordelijkheid liggen ten grondslag aan de 'peer review', want wetenschappers zijn ook maar gewoon mensen.

Dus: drie tips om je boosaardige bedoelingen te verpakken en volgend jaar iets meer kerstkaarten te scoren.

1. Het Korte Suggestieve Briefje
Beste Gijsbrecht,

Na het lezen van je dissertatie, was ik genoodzaakt de rest van de dag vrij te nemen om thuis over de zin van het leven na te denken.

Groet, ook aan familie,
Annabel

2. De Kerststol
Dit is de bekendste truc, ook wel 'Ja Maar Constructie' genoemd. Begin met een compliment, lever kritiek in het midden (de spijs) en sluit weer af met een kort compliment. Deze constructie is alleen een tikje lullig, omdat iedereen het trucje inmiddels kent.

3. De 'Ja En Constructie'
Eigenlijk precies hetzelfde als 'De Kerststol' alleen vervang je het woordje 'maar' met 'en'. ‘Ik vond het boek goed én wil graag dat je drie hoofdstukken schrapt.’ 'Goede schrijfstijl en de gekozen invalshoeken veranderen.' Klinkt dat niet positief en opgewekt? Door het tegenstellende woordje 'maar' te vermijden lijkt het alsof je iemand nog steeds aan het complimenteren bent en (maar) dat is niet zo. Kom maar door met die lelijke zelfgemaakte kerstkaarten.


Annabel

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons