nieuwsbrief
menu Asset 14

De filiaalmanager van de AH

Journalistiek Kelli van der Waals
Mail

Het was een turbulent jaar voor de Nederlander. Uit de verkiezingen bleek dat we het als Nederlanders zelden met elkaar eens zijn en het woord ‘verdeeld’ is de laatste maanden bijzonder vaak gevallen. Maar nu de dagen donker zijn, de temperatuur alweer weken rond het vriespunt bungelt en we regelmatig zijn getrakteerd op straten vol poedersneeuw, lijkt het me een goed moment om de mooiste van onze nationale eigenschappen uit de kast te halen: Hollandse gezelligheid. Mocht je even zijn vergeten wat dat was, zet dan de tv aan en laat je inspireren door de filiaalmanager van de Albert Heijn.

Meer dan eens per maand komt de Ap met een reclamespotje waarin een spontane, oerhollandse filiaalmanager - gespeeld door Harry Piekema - ons op de hoogte brengt van de laatste aanbiedingen. Een lange man met een buikje, blauwe kraalogen en nog wat grijsblond haar op zijn kalende hoofd. Als hij lacht, en dat doet hij veel, benadrukt hij zijn onderkin en zien we zijn imperfecte gebit. De filiaalmanager is de stereotiepe eigenschappen van de Nederlander niet vreemd. Hij houdt het graag sober (met Hollandse groenten en barbecuevlees), functioneel (trots vertelt hij over de garnalen waar alvast knoflook op zit of de handige ideeën die je terugziet op de non-food afdeling) en let op de centen (producten met de laagste prijs heeft hij getagd met een rood portemonneetje, zodat Hollandse zuinigheid voor ons makkelijk te beoefenen is). Maar bovenal is hij erg gezellig.

Gezelligheid is een moeilijk te definiëren, maar essentieel element van onze cultuur, dat onder andere te maken heeft met samenzijn, koffiedrinken en haardvuren. Moest je aan een buitenlander de betekenis van ‘gezellig’ uitleggen, dan zou je hem het beste een AH-reclame kunnen laten zien. In de lente organiseerde de filiaalmanager een soort bloemencorso, maar dan met vers fruit. Laatst hulde hij zijn bierbuik in een blauw sportpakje en deed hij samen met zijn klanten een Nederland in beweging. Met Sinterklaas mochten alle kinderen hun schoen komen zetten.

En nu is het Kerst bij Albert Heijn. Dat betekent dat de filiaalmanager, zoals elk jaar, plaats heeft genomen op een gemakkelijke stoel bij het haardvuur. Naast hem een koffiekopje en wat koekjes. Aan zijn voeten is winkelend publiek knus bij elkaar gekropen op een zacht tapijt. Omringd door winterse lekkernijen als amandelstaaf en erwtensoep leest de manager zijn aanbiedingen voor, als ware het sprookjes, uit een rood bekleed boek. Woorden als bospaddestoelenragout en bladerdeeg klonken nog nooit zo gezellig. Vakkenvuller en vakkenvulster kijken elkaar betekenisvol aan.

Ouderwetse Hollandse gezelligheid, de filiaalmanager kan er wat van. Dus laat je waar nodig in deze donkere dagen gerust leiden door het (blauwe) lichtje van Albert Heijn.


Kelli van der Waals

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons