Het kopen van een kerstboom geeft een stukje vastigheid." /> Het kopen van een kerstboom geeft een stukje vastigheid." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Een ritueel

Journalistiek Merel Kamp
Mail

Vastigheid, ritme en herhaling zijn taboe. Onze wereld is snel en elke dag nieuw. Het is om gek van te worden. Het is de wereld die mijn generatie en die na mij zonder problemen zouden moeten begrijpen, maar ik heb steeds vaker het gevoel haar verward achterna te lopen. Welbeschouwd begrijp ik niets van het internet. Zo, dat is me van de borst! Ik weet niet hoe het werkt. Ik weet niet waar het is. Ik weet er nauwelijks op te navigeren en raak steevast verdwaald op weg naar mijn bestemming. Het leven van nu lijkt steeds vaker een weerspiegeling van het navigeren op internet: als losse flodders fladderen we versnipperd door ons leven. We hebben losse contacten, parttime banen, freelance status. We klikken links en rechts wat aan, hebben meerdere tabbladen naast elkaar openstaan en uitloggen is over de hele linie uit den boze.

Een roep om bezinning kan in een situatie als deze niet uitblijven. Nu wil ik niet pleiten voor een terugkeer van de Zuilen of een betoog voeren voor het gezin als hoeksteen van de samenleving. Wel wil ik, geheel in stijl met de decembermaanden (een uitdrukking die ik overigens ook nooit heb begrepen) pleiten voor een herwaardering van het (jaarlijkse) ritueel. Een mens heeft nu eenmaal vastigheid nodig, ook al beweert een hele generatie het tegenovergestelde. Daarom beschrijf ik nu een jaarlijks ritueel dat een directe afgeleide is van het goed christelijke kerstfeest.

Mijn familie heeft al jaren de gewoonte een kerstboom aan te schaffen. Niets bijzonders, inderdaad. Desbetreffende boom wordt echter niet zomaar op straat gekocht. In feite koopt mijn familie een soort scharrelboom. Jaarlijks trekken we met het hele gezin plus aanhang naar Hattem, alwaar wij, vergezeld door goede vrienden van mijn ouders en hun kinderen en aanhang een boom uitzoeken op een idyllisch veld vol met, tsja, dan zijn het gewoon nog sparren.

Zo ook twee weken geleden. Bij het krieken van de dag kropen we in de auto en reden we richting het oosten. Mijn moeder stapte als laatst in, omdat zij nog lintjes moest knippen. Deze lintjes zijn een essentieel gegeven op onze jaarlijkse 'Bomendag'. Ze zijn in feite een blijk van kwalificatie: alleen bomen die in aanmerking komen om het centerpiece te worden van de kerstviering van de familie Kamp en de familie Hoogland krijgen een lintje. Net als bij populaire tv-series volgt een zenuwslopende afvalrace waarbij bomen beoordeeld worden op naalddichtheid, naaldteint, taille, piekpotentieel en karakter. Dat laatste is het meest uitdagende criterium, waarover ik niet kan uitwijden.

Na een inspannende ochtend bomen-Idols begeven we ons met achterbakken vol naaldachtig schoon naar een herberg in de bossen om aldaar juryrapporten uit te wisselen en te praten over voorgaande Bomendagen. En zo weten we ons leven een ritme te geven en begrijpen we waar we ons ongeveer in het jaar bevinden. De boom doet er eigenlijk al niet meer toe.


Merel Kamp

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons