Een echt goed modetijdschrift voor mannen." /> Een echt goed modetijdschrift voor mannen." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Fantastic Man

Journalistiek Sanne Rispens
Mail

Er zijn tijdschriften en tijdschriften. Er zijn de ietwat gênante glossy’s als ELLE en Jackie die in scheefzakkende stapels onder bed of bank eindigen, verfrommelde Volkskrant Magazines op de wc en gratis blaadjes als NL20 die je direct na lezing in de papierbak mikt. En dan zijn er de tijdschriften die je nooit weggooit maar bij voorkeur mooi, ergens in het zicht bewaart - de Italiaanse Vogue bijvoorbeeld, of het nieuwe en alom bejubelde Gentlewoman, onder Londense redactie. (Ook koester ik bijvoorbeeld nog steeds mijn exemplaren van de inmiddels overleden Nederlandse magazines BLVD en La Vie en Rose.) In die topcategorie bevindt zich ook de modebijbel voor mannen Fantastic Man.

Jop van Bennekom en Gert Jonkers waren al verantwoordelijk voor ‘pocket size magazine for and about faggots’ BUTT Magazine, dat wereldfaam verwierf dankzij de unieke bijdragen van bekende homoseksuelen als Wolfgang Tillmans en Casey Spooner. Jonkers en van Bennekom misten een modetijdschrift voor mannen dat hen persoonlijk aansprak, en in 2005 was Fantastic Man – The Gentleman’s Style Journal een feit. Dit herfst/winternummer staat Roxy Music-voorman Bryan Ferry op de cover, prachtig gefotografeerd door Juergen Teller. De beeldschone fotografie (voornamelijk zwart-wit) is op zichzelf al een reden om Fantastic Man te kopen; naast werk van Teller fotografeerde Willy Vanderperre designer-denim in een bijna negentiende-eeuwse stijl, en wordt een interview met David Walliams vergezeld van een serie waarin de Little Britain-acteur op elegante wijze poseert in diverse Tom Ford-pakken.

Ja, Fantastic Man gaat over mode, maar is niet zo humorloos en serieus als bijvoorbeeld Vogue. Het interview met Bryan Ferry gaat voornamelijk over zijn kapsel, de ‘recommendations’ handelen over random dingen als noten (‘a celebration of the most nutritious of all foods’) en wanten (‘handy winter companions’) en journalist Charlie Porter schrijft over zijn experiment: een maand lang elke dag een pak dragen (ook tijdens een bezoek aan Glastonbury). Interviews met Bret Easton Ellis en kunstenaar Ai Weiwei brengen de nodige diepgang, en als afsluiter vinden we de Fantastic Man Super Show: een ‘fantasy fashion show’ die ergens in een leeg pakhuis heeft plaatsgevonden, zonder publiek, en integraal is afgedrukt in het tijdschrift. Op de website is de soundtrack te downloaden. Briljant.

Fantastic Man: een aanrader voor de salontafel (al vraag ik me af wie er in godsnaam nog een salontafel heeft tegenwoordig.).

--
Deze tip is, in iets andere vorm, ook verschenen op athenaeum.nl.


Sanne Rispens

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons