Ook Kasper heeft het wel eens moeilijk met zijn idealen. " /> Ook Kasper heeft het wel eens moeilijk met zijn idealen. " />
nieuwsbrief
menu Asset 14

De vleesetende vegetariër

Artikel Kasper van Royen
Mail

Nooit in mijn leven heb ik zoveel vlees gegeten als in die zes maanden dat ik vegetariër was.

Ik zat in de vijfde klas van de middelbare school en ging veel om met dierenrechtenactivisten. Onder invloed van deze lieden besloot ik mijn levensstijl drastisch te veranderen en daarmee de carnivorische vrede van mijn ouderlijk huis op de proef te stellen. Mijn moeder deed haar uiterste best elke avond iets smakelijks op onze borden te toveren wat ik met een goed geweten tot mij kon nemen. Het ging haar niet makkelijk af, want de culinaire traditie van haar geboortegrond Hongarije staat nou niet op de eerste plaats bekend om z’n tofuballen. Eigenlijk kon ze het niet aanzien dat haar enige zoon in de kracht van zijn leven weigerde het bloed te proeven dat onze voorvaderen zo sterk had gemaakt. En toch, zoals het een echte moeder betaamt, steunde ze me onvoorwaardelijk in mijn persoonlijke strijd. Het was een strijd tegen de smaakpapillen en voor de illusie van het engagement. Dit tot groot ongeluk van mijn vader, die zijn biefstukjes steeds vaker zag veranderen in gegrilde paprika’s en andere goedbedoelde alternatieven.

Echter, wanneer ik huiswaarts keerde na een avondje stappen (wat ik, niet geheel toevallig, in deze periode steeds vaker begon te doen) was het jachtseizoen voor mij geopend. Geen snackbar op mijn route bleef onbezocht en op schimmige straathoeken verorberde ik met een manische blik in mijn ogen vele kilo’s kroketten, frikadellen en berenlullen. Gefrituurd dood vlees zorgde ervoor dat ik mij voor even weer een compleet mens voelde. Terwijl ik me volvrat keek ik schichtig om mij heen of er geen bekenden aankwamen. Ik was er op voorbereid elk moment weg te moeten rennen, een spoor van knoflooksaus achter mij latend.

Illustratie: Irene Wiersma

Mijn alcoholgebruik nam met de week toe, zodat ik tenminste zonder schuldgevoelens mijn dubbelleven in stand kon houden. Wanneer ik dan de volgende dag met een fikse kater wakker werd, proefde ik ergens in mijn gehemelte nog de excessen van de bio-industrie. Maar wanneer ik een fikse pot rechtsdraaiende kruidenthee zette en mijn piercings in de juiste volgorde reeg, kon ik mezelf weer breed lachend in de spiegel aankijken. Alles wat in de duisternis was voorgevallen verdween in de diepste krochten van mijn onderbewuste, tot het niet meer was dan de vervagende herinnering van een droom in een droom.

Toen ik op een dag in het gezelschap van mijn toenmalige inspiratoren een steen door de ruiten van de McDonalds wierp en het personeel in mij een klant van de voorgaande nacht herkende, was het duidelijk dat de eindtijd van mijn pogingen tot idealisme was aangebroken. Hiermee verdween ook de hartelijkheid waarmee ik in bepaalde kringen welkom was. Wij voerden onze acties in principe onherkenbaar uit, maar ik ben nu eenmaal claustrofobisch aangelegd, dus zo’n bivakmuts is niet aan mij besteed. Zonder masker was ik eigenlijk vanaf het begin al een merkwaardige activist en gedoemd om te falen in mijn gecultiveerde snackschizofrenie.

Sindsdien eet ik in volledige transparantie en relatieve nuchterheid mijn porties vlees. Biologisch vlees welteverstaan (nou ja, meestal dan, zeg ik er maar bij, want anders moet ik weer op mijn hoede zijn dat u mij ergens op betrapt), want dat is heel goed mogelijk nu ik niet meer afhankelijk bent van de cuisine de la cafetaria. En laat u niet misleiden door bovenstaande bekentenissen, er is wel degelijk een wakkerend vlammetje moreel besef in mij aanwezig. Eigenlijk was mijn afscheid van het vegetarisme het beste dat het dierenrijk kon overkomen. De diertjes mogen mij wel dankbaar zijn. Mijn ouders zijn dat zeker.


Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons