1 trein, 45 jonge filmmakers, 23 steden: een Cinetrain. Een interview met Jochem de Vries, deelnemer van het eerste uur." /> 1 trein, 45 jonge filmmakers, 23 steden: een Cinetrain. Een interview met Jochem de Vries, deelnemer van het eerste uur." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Filmmaken op een trein

Artikel Videoredactie
Mail

Deze week stopt de Cinetrain even in Amsterdam, onderweg naar Istanbul, de culturele hoofdstad van Europa in 2010. Voor dit project van Nisi Masa, het Europese netwerk voor jonge filmmakers, reizen 45 jonge documentairemakers drie weken lang per trein dwars door Europa om aan boord korte films te maken.

Filmregisseur Jochem de Vries (1979) brak vorig jaar door met zijn film Missen. Hij deed in 2008 mee aan de eerste editie van Cinetrain (in drie weken van Moskou tot Vladivostok) en vertelt over zijn ervaringen.

“Ik herinner me dat we in een dorpje kwamen en dat we verwelkomd werden op het perron door de burgemeester en een fanfare-orkest samen met de lokale media - we werden steeds bekender naarmate we naar het oosten trokken, tot en met live tv-interviews aan toe. We werden verwelkomd met muziek en dans, mensen hadden een cake voor ons gemaakt, we wisten niet wat ons overkwam. Op dat moment had het dorp geen warm water, dus werden we per bus naar een sportcomplex gebracht omdat daar wel warm water was.”

Bekijk hier een clip uit Trans-Siberian Voices:

"Ik vond de Cinetrain een waanzinnig project. Niet zozeer vanuit filmisch oogpunt, maar wel cultureel en sociaal gezien. De hele groep van filmmakers was geweldig, we hebben allemaal het gevoel dat we iets heel unieks hebben meegemaakt. Vooral de mensen in de treinen die we leerde kennen en de vele mensen in de dorpjes die we passeerden waren zeldzaam. De Russische mensen in de trein die na een paar vodkaatjes enorm open werden. Ook de gastvrijheid van de Russische mensen was een openbaring, ik heb toch het gevoel iets van de Russische ziel te hebben gezien."

"Het was zwaar, sommige ritten duurde 65 uur met korte stops. We kochten dan snel op het perron een halve kip en noedels om wat te eten maar de hele reis was onvergetelijk en we hebben heel veel meegemaakt. Op mijn website, kopje ‘behind the scenes’, staan foto’s!”

"Met mijn carrière gaat het sindsdien uitstekend, ik had vorig jaar een korte film (Missen, 2009) in Cannes in competitie en hoop volgend jaar mijn eerste speelfilm te maken. Maar dat heb ik niet per se te danken aan de Cinetrain hoor..."

"Ik ben er wel achter, ook door de Cinetrain, dat ik toch liever fictie maak dan documentaire. De onvoorspelbaarheid van de reis, de gebrekkige middelen die je hebt, stroom die soms uit valt in de trein, om je film te maken (en ook AF te maken in de trein) maakte het wel moeilijk. Toch zou ik het iedereen aanraden."


Videoredactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons