Foto: Ilja Keizer Schrijfster Hanna Bervoets toont verrassende documentaires, kantoorhumor en een Amerikaanse schoonheidswedstrijd. " /> Foto: Ilja Keizer Schrijfster Hanna Bervoets toont verrassende documentaires, kantoorhumor en een Amerikaanse schoonheidswedstrijd. " />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Hanna Bervoets

Hoofdartikel Redactie
Mail


Foto: Ilja Keizer

Hanna Bervoets (1984) studeerde media, cultuur en journalistiek in Amsterdam en scriptschrijven in New York en schrijft tot ze erbij neervalt. Interviews, reportages en verhalen van haar hand waren de afgelopen jaren te vinden in onder andere Elsevier Thema, Marie-Claire en De Volkskrant. Vorig jaar verscheen haar goed ontvangen debuutroman Of Hoe Waarom, een tragikomisch verhaal over uiterlijke schijn en het bizarre meisje Flora. Op dit moment is ze iedere zaterdag te lezen achter in het Volkskrant Magazine en werkt ze aan haar tweede roman. Ooit zou ze graag nog een keer stappen met Prinses Amalia en als dode meedoen in een aflevering van Baantjer.

 
H: "Een jaarlijks "fotomoment" van de Koninklijke familie. Willem Alexander en Maxima spelen dat ze een zandkasteel bouwen. Amalia doet iets met een -ongetwijfeld door de RVD uitgezocht- emmertje, maar kijkt geroutineerd lachend op wanneer een fotograaf haar naam noemt. Dit filmpje had een foto moeten zijn. Want als je een fotomoment filmt, krijg je een haast absurdistisch stukje video-art: even bizar als intrigerend."

 
H: "In zijn documentaires voert Louis Theroux zichzelf op als personage: een charmante, naïeve Engelsman, die spontaan vraagt wat in hem opkomt. Een trucje. Theroux is lang niet zo naïef als hij zich voordoet. Maar het werkt wel. Hij ontlokt zijn "onderwerpen" prachtige uitspraken. In zijn nieuwere documentaires vind ik Theroux soms iets te moralistisch. Maar dit fragment uit z’n film over Las Vegas, blijft, nou ja, heel fijn."


H: "Een stel collega’s verveelde zich en tadaa: toen maakten ze dit. Zo luidt de mythe tenminste. Waarschijnlijk ging er nogal wat planning aan vooraf, maar dat maakt het resultaat niet minder gezellig. 'Och och och, werkte ik maar op kantooooor...' dacht ik de eerste keer toen ik het zag."


H: "Toddlers and Tiara's is een Amerikaanse documentaireserie over 'child pageants': schoonheidswedstrijden voor kleuters. Deze kinderen worden spray tanned (bruin gespoten), krijgen neptanden in en moeten ingewikkelde, soms quasi-erotische, dansroutines leren. Heel fout ja. En toch kan ik er geen genoeg van krijgen. In deze serie ook veel aandacht voor de hysterische moeders."


H: "Michiel van Erp is wat mij betreft de beste documentairemaker van Nederland. Hij is vooral bekend van Pretpark Nederland en Angst, maar maakte vooral veel korte én lange films voor televisie. In al die films zitten wel een paar hilarische scènes, die soms lijken op de sketches die Arjen Ederveen in de jaren negentig maakte. Het knappe is dat de mensen die Van Erp portretteert ook ontroeren. Eigenlijk maakt hij documentaire tragikomedies."


H: "Hier word ik dus heel rustig van."


H: "RTL4 bestond twintig jaar en jubileumprogramma Typisch RTL blikte terug op De vijf uur show. Of nou ja: op de persoonlijke vete tussen Catherine Keyl en Viola Holt. Best pijnlijk. En dus een FEEST om naar te kijken. Oioioioi..."


H: "Regina Spektor is een van mijn favoriete artiesten. Zelf is ze soms een beetje Heel Erg Theatraal. Maar haar liedjes zijn bijna altijd Heel Erg Mooi."


H: "Celine Dion wordt in veel kringen verguisd. Op internet circuleren dan ook veel filmpjes als deze, waarin ze belachelijk gemaakt wordt en/of zichzelf belachelijk maakt. Tegelijkertijd is Dion een van de best verkopende artiesten van de wereld: ze heeft miljoenen fans. Is Celine briljant of gestoord? Hoe dan ook, ze fascineert me mateloos."


H: "Oké: uiteindelijk staat YouTube toch vooral vol filmpjes van vallende dikke mensen en allerhande neukende dieren. In het kader van de representativiteit presenteer ik u: copulerende schildpadden. En ze hijgen. Heel raar. ECHT heel raar. Hoor maar…. "


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons