Een kledingstuk van rechtvaardigheid en homo-erotische heldhaftigheid in een steeds meer gecompliceerde en vertwijfelde wereld. " /> Een kledingstuk van rechtvaardigheid en homo-erotische heldhaftigheid in een steeds meer gecompliceerde en vertwijfelde wereld. " />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Batmanbroek

Artikel Beeldredactie
Mail

In de rubriek Uit de Kast tonen hard//hoofd-lezers hun lievelingskledingstuk en vertellen er iets over. Vandaag: De Batmanbroek.

De Batmanbroek
Merel, 26
Masterstudent filosofie

Wat heb je aan en hoe lang heb je het al?
Dit is mijn Batman-broek. Ik ben - nauwelijks in het geniep - Batmanfan. Batman strijdt voor rechtvaardigheid en tegen de onverschilligheid, of het falen van het rechtssysteem. Zoiets als Dexter, maar dan interessanter gekleed en zonder de oog-om-oog insteek en olijke Cubaanse rumba's op de achtergrond.

Ik denk graag dat mijn Batmanbroek alleen de Batmanbroek is van de eerste twee Batmanfilms met Michael Keaton en de laatste twee films met Christian Bale. Waar Keaton-Batman nog een licht gecompliceerde man is met een dubbelleven in een redelijke klassiek Gotham, is Bale-Batman een ronduit getormenteerde ziel die opereert in een uiterst gecompliceerde, geglobaliseerde wereld. Daartussenin zitten dan de Batmans van Val Kilmer, een acteur waarover simpelweg niets te zeggen valt en de uiterst homoseksuele Batman en Robin van Joel Schumacher, waarin de shots van Batman-billen, voorzienig gepantserde edele delen en superhelden-tepels je om de oren vliegen. Het blijft hierbij verwarrend Doctor "Doug" Ross uit E.R. opeens in de Bat Cave te zien, alwaar hij verwikkeld is in gecompliceerde affaires met zowel een jonge ex-circusartiest (Robin) als zijn butler, en niet eenmaal een witte jas draagt. Maar ik dwaal af.

Wat heeft dit kledingstuk tot favoriet gemaakt, en wat heeft het je gekost?
Het zal inmiddels duidelijk zijn dat deze broek een kledingstuk is van liefde en haat, van rechtvaardigheid in een steeds meer gecompliceerde en vertwijfelde wereld, van innerlijke tweedeling misschien zelfs en van mannelijke en homo-erotische heldhaftigheid. Het kledingstuk was me direct dierbaar toen ik het van mijn vriendin kreeg. Ik heb geen idee hoeveel het heeft gekost, hoewel ze de bon een keer op tafel heeft laten slingeren; op zo'n moment heb ik het ouderwetse fatsoen niet naar het bedrag te kijken. Zo ben ik opgevoed en Batman zou hetzelfde doen. Ik trek mijn Batmanbroek aan precies op het moment dat Batman zijn Batmanpak uittrekt - de ironie. ‘s Avonds als ik thuiskom na m'n werk, of na college, hol ik naar de slaapkamer en roep ik "Batmanbroek!".

Zou je ooit afstand doen van dit kledingstuk en zo ja, tegen welke prijs?
Niets, nee niets, zou me afstand kunnen laten doen van deze broek. Voor geen prijs. Zelfs niet als Batman in persoon voor mijn raam hangt en me vriendelijk doch dringend verzoekt de broek aan hem af te staan "omdat hij er per slot van rekening op afgebeeld staat". Ik zou hem dan narcisme verwijten en het gordijn dichttrekken. Wie denkt hij wel niet dat hij is.

-hard//hoofd is op zoek naar de verhalen achter jullie lievelingstruien, jasjes en japonnen. Heb je een lievelingskledingstuk waar een mooi verhaal bij hoort, en wil je graag meedoen aan deze rubriek? Stuur dan een mailtje aan Sanne@hardhoofd.com.-


Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons