Illustratie: Joost Dekkers Ab Klink's positie in de CDA-fractie was onhoudbaar en hij hield de eer aan zichzelf. Het zat Elon niet lekker, dus schreef hij een open brief aan Maxime Verhagen om hem te wijzen op de christelijke waarden waar zijn partij op gestoeld is." /> Illustratie: Joost Dekkers Ab Klink's positie in de CDA-fractie was onhoudbaar en hij hield de eer aan zichzelf. Het zat Elon niet lekker, dus schreef hij een open brief aan Maxime Verhagen om hem te wijzen op de christelijke waarden waar zijn partij op gestoeld is." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Negentien dissidenten

Hoofdartikel Elon Heymans
Beeld Joost Dekkers
Mail

Amsterdam, 6 september 2010

Geachte Maxime Verhagen,

U kent mij helemaal niet. Ik ben slechts één van het volk, met wie u meent het beste voor te hebben. In die hoedanigheid geniet ik het recht en neem ik de vrijheid u aan te spreken.

Als belijdend katholiek gelooft u vast in de hemel. Ik niet, vrees ik, omdat ik niet kan accepteren dat een ieders poging tot het leiden van een moreel en juist bestaan slechts beloond dient te worden na afloop van ons aardse leven. Ik kan op principiële gronden niet accepteren dat wij nu zouden moeten lijden, om later te genieten. Ik wil graag een hemel op aarde, en alhoewel ik niet verwacht dat ik ooit voor u zal stemmen, geloof ik desondanks dat uw partij uiteindelijk ook het beste met de samenleving voorheeft.

Nu denk ik dat veel mensen uit mijn omgeving (niet religieuze, hoog opgeleide jongeren) moeite hebben om het idee van een politieke partij op christelijke grondslag te begrijpen. Zouden moderne humanistische waarden namelijk niet moeten volstaan als basis voor onze visie op de samenleving? Toch respecteer ik die christelijke grondslag van uw partij, juist omdat ik geloof dat een christelijke politiek in essentie geen ander doel voorstaat dan het werken aan een rechtvaardige en gelijkwaardige samenleving. Uw partijgenoot Wim Aantjes drukte het zo krachtig uit op het eerste partijcongres van het CDA in 1975:

Het evangelie geeft geen rechtstreekse richtlijnen voor het politieke handelen. Neen, maar het geeft soms wel richtlijnen voor het rechtstreekse politieke handelen, en soms wel degelijk heel concreet. Leest u er Mattheüs 25 maar eens op na: hongerige voeden, dorstige te drinken geven, vreemdelingen huisvesten, naakten kleden, zieken en gevangenen bezoeken... Geen plaats voor christelijke politiek? De wereld hunkert naar christelijke politiek! Een politiek die spreekt voor wie geen stem hebben; die handelt voor wie geen handen hebben; die een weg baant voor wie geen voeten hebben; die helpt wie geen helper hebben.

Wat een heldere en sociaal bewogen visie voor de partij waar u vandaag leiding aan geeft! Nu vermoed ik stiekem dat u als trouwe KVP-er niet veel opheeft met een dergelijke moralistische politiek. U bent een pragmatisch conservatief en dat is verder uw goed recht. Maar in de groeiende kritiek die de afgelopen twee weken van binnenuit uw partij klonk op de onderhandelingen met Geert Wilders hoorde ik de echo van deze visie.


<em>Illustratie: Joost Dekkers</em>

Ook in de brief van Ab Klink, die ooit promoveerde op de staats- en bestuursrechtelijke implicaties van de christen-democratische politieke filosofie, klonk de zorg voor het behoud van deze basale maatschappelijke waarden door. Hij liet zijn geweten spreken ter verdediging van juist dátgene waar het CDA om zou moeten draaien en u liet hem stof eten. Hij werd niet gehoord als iemand die binnen een democratische partij een fundamenteel punt aankaart, maar werd weggezet als obstructief en dissident.

De avond waarop u later bekend zou maken dat de 21 leden van de fractie overeenstemming hadden bereikt om verder te gaan met de onderhandelingen, keek ik naar Wim Aantjes bij Knevel en van den Brink. Er werd gesproken over de drie “dissidenten”, Klink en twee fractiegenoten, en één van de presentatoren verontschuldigde zich naar Aantjes over het gebruik van de term “dissident”, waarop deze koeltjes antwoordde: “Je mag het woord dissidenten best gebruiken; er zijn achttien dissidenten in de fractie.”

Vandaag liet Ab Klink ten slotte per brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer weten zijn Kamerlidmaatschap per direct neer te leggen. "Na alle gebeurtenissen van de afgelopen week is er voor mij een onwerkbare situatie binnen de CDA-fractie ontstaan. De basis voor samenwerking - vertrouwen - is aangetast. Daardoor kan ik niet meer met voldoende overtuigingskracht binnen de fractie opereren. En dat gaat ten koste van mijn geloofwaardigheid." Hoe is het toch mogelijk, meneer Verhagen, dat het klimaat in de fractie ontbrak voor de heer Klink om zijn inhoudelijke bezwaren op tafel te leggen? Hoe kan het bestaan dat er in de fractie waar u nota bene leiding aan geeft een situatie ontstaat waarin iemand zijn taak als volksvertegenwoordiger niet meer naar eer en geweten kan uitvoeren?

Nu is Ab Klink opgestapt en zie ik de krokodillentranen over het scherm van mijn televisie biggelen. Uit welk hout z’n opvolger gesneden zal zijn laat zich wel raden. “Er zijn nog twee dissidenten over,” stookt Wilders al direct. “Negentien” zeg ik bij mezelf, “negentien dissidenten...”

Hoogachtend,

Elon Heymans


Elon Heymans
Joost Dekkers

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons