Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: psychedelisch live." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: psychedelisch live." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

A Saucerful of Secrets

Journalistiek Elon Heymans
Mail

In de zomer van 1968 kwam het tweede album van een nogal bizarre Britse band met de pakkende naam Pink Floyd uit. Pikkies van in de twintig waren ze. Wisten zij veel, dat ze nauwelijks tien jaar later de gewillige vrouwen met cricket bats van zich af moesten slaan.

A Saucerful of Secrets is een mengeling van psychedelisch en experimenteel geluid, waarvan het nummer Set the Controls for the Heart of the Sun misschien het bekendste voorbeeld is, maar dat is niet waar ik het over wil hebben. Waar ik het over wil hebben is het gelijknamige nummer A Saucerful of Secrets. Als je nu aan een ‘normaal’ nummer denkt, in de stijl die je misschien kent van populaire albums als Dark Side of the Moon of Wish You Were Here, kom je bedrogen uit. Eigenlijk is het helemaal geen muzieknummer, het is een geluidsdocument.

Laat ik nu vooral niet doorzeveren over de experimentele en muzikale waarde, of de mogelijke interpretaties van deze compositie. Het is niet iets waar ik echt iets van afweet, noch lijkt het me op deze plek heel relevant. Ook moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik eigenlijk niet goed onder woorden zou kunnen brengen waarom dit me nou toevallig zo gegrepen heeft. Wel wil ik je aanraden om zelf je ogen en oren op de proef te stellen.

Drie jaar na het uitkomen van A Saucerful of Secrets werd voor de film Pink Floyd: Live at Pompeii een opname van het nummer gemaakt in het lege amfitheater van de Romeinse stad die in het jaar 79, na een uitbarsting van de Vesuvius, op gruwelijke wijze werd bedolven onder een asregen. Deze uitvoering is voor mij de ultieme versie van het nummer, niet in de laatste plaats doordat het beeldmateriaal en de muziek in mijn ogen niet meer los van elkaar te zien zijn. Ze maken beide integraal onderdeel uit van één briljante creatie.

Deze uitvoering is afkomstig uit de Director’s Cut van de film uit 2003.

Zoals ik al zei, het waren pikkies van in de twintig, toen ze dit maakten. Even oud als ik. Het brengt me tot een gedachte die de laatste tijd steeds vaker bij me opkomt: hoe sommige mensen al op vroege leeftijd zulke tijdloze hoogte bereiken. En dan voel ik me even best wel klein.

PS Terwijl ik zocht naar bruikbaar materiaal voor deze tip, stuitte ik op de Lego-uitvoering van Pink Floyd: Live at Pompeii. Soms is het maar goed dat mensen hobby’s hebben.


Elon Heymans

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons