nieuwsbrief
menu Asset 14

Etgar Keret

TIP: Etgar Keret
Journalistiek Rutger Lemm
Mail

De Israëlische schrijver Etgar Keret (Tel Aviv, 1967) is de zoon van twee Holocaustoverlevers. Zijn vader veranderde na de oorlog om de zeven jaar van baan, omdat hij zoveel mogelijk verschillende levens wilde leiden. Zijn moeder kwam na de verschrikkelijke eerste jaren van haar leven tot de simpele conclusie dat het leven dan wel steeds beter zou moeten worden. Zijn broer is een linkse activist in Israël, die onder andere voor het legaliseren van softdrugs is. Zijn zus is een ultraorthodoxe Jood die lange tijd in een nederzetting woonde en Keret’s boeken niet mag lezen van haar geloof. De familiefeestjes zijn heel gezellig.

De korte verhalen van Etgar Keret zijn net zoals zijn leven: ze staan bol van de sprookjesachtige elementen, smachtende melancholie en bizarre tegenstellingen, maar zijn ondanks dit alles toch alledaags en geloofwaardig. De toon is licht, met veel humor en de zware thema’s komen vooral tussen de regels door naar voren. Hierin verschilt Keret van andere grote magisch-realistische schrijvers als José Saramago en Gabriel Garcia Marquez, die veel bombastischer schrijven. Bij Keret zijn de hoofdpersonen vaak jongemannen, nietsnutten die met hun vrienden over meisjes praten en jointjes roken. Maar dan betreden ze een huis dat vol met foto’s van al hun ex-vriendinnen hangt of begint de geserveerde vis opeens te praten.

Daarnaast biedt Keret een klein kijkje achter de schermen van de Israëlische samenleving, hoewel zijn verhalen nooit expliciet politiek zijn. Zijn bekendste verhaal, ‘Nimrods flip’, gaat over drie lamlendige vrienden die om de beurt aanvallen van gekte krijgen nadat ze uit het leger komen, waar het vierde lid van het groepje zelfmoord heeft gepleegd. Het verhaal is grotendeels waar gebeurd: Keret’s beste vriend doodde zichzelf toen ze samen in het leger diende. Nog steeds is depressie en zelfmoord een groot probleem in het Israëlische leger. Keret is zelf zeer politiek actief (hij schreef samen met de Palestijnse schrijver Samir El-Youssef het dubbelboek ‘Gaza Blues’) en een groot criticaster van de verharding van de Israëlische politiek.

In Israël is Keret een grootheid en ook in de VS wordt hij gewaardeerd (hij is goed bevriend met schrijver Jonathan Safran Foer). In Nederland kreeg hij echter veel negatieve recensies waarin geklaagd werd over hoe ‘raar’ en ‘overdreven postmodern’ zijn boeken zijn. De Nederlandse mentaliteit heeft nooit echt bol gestaan van de fantasie. Mocht jij je daar niet in kunnen vinden, lees dan Etgar Keret.


Rutger Lemm is schrijver, grappenmaker en scenarist. In 2015 verscheen zijn debuut, 'Een grootse mislukking'. Hij is een van de oprichters van Hard//hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons