Kunstenaar Harold Schellinx maakte een ode aan ´s werelds meest gehate instrument." /> Kunstenaar Harold Schellinx maakte een ode aan ´s werelds meest gehate instrument." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

een hommage aan de Vuvuzela

Artikel Harold Schellinx
Mail

Kunstenaar Harold Schellinx was als één van de weinige mensen verkocht toen hij tijdens het WK in juni en juli 2010 het constante gezoem van de Vuvuzela hoorde. Daarom maakte hij de compositie Finale, The Final Soundtrack: een bewerkte integrale audio-weergave van de WK Finale Nederland-Spanje op 11 juli 2010. Luister hier naar Finale, The Final Soundtrack en geniet van de schoonheid van de Vuvuzela. Lees Harolds eigen toelichting hieronder.

Harold Schellinx - Finale: The Final Soundtrack (2 uur en 2 minuten)

Vanaf de allereerste minuten van de openingswedstrijd van het afgelopen WK was ik verliefd. Ik zat thuis in Frankrijk, keek op mijn laptop naar de WK-webstream van de Franse televisie en hoorde voor het eerst de majestueuze Bes bzzzooommm die daarna nog wekenlang uit vele duizenden van die fijn gekleurde Vuvuzela toeters over de Zuid-Afrikaanse velden golfde.

Maar wat voor de laptop of buis een groot zomers sonoor feest had kunnen zijn (“Elke wedstrijd een symfonie!”), werd grondig bedorven door het aanhoudend irritante overbodige gekwek van de commentatoren, waar geen knopje ‘uit’ voor bestaat. Om nog maar te zwijgen van het feit dat omroepen wereldwijd het stadiongeluid in Bes begonnen te filteren of gewoon zachter gingen zetten, om tegemoet te komen aan de hordes bier slurpende, vlaggetjes zwaaiende, zoutjes likkende en ‘olé’ yellende nationaal fanaten die steen en been klaagden dat ze door al die toeters de bal niet meer zagen.

Pas op het aller-, allerlaatst, terug in het diepe Zuiden van het vaderland, vond ik een webkanaal waar de wedstrijden zonder commentaar, met niet meer dan het stadiongeluid, werden doorgegeven.

Daar en daarom maakte ik Finale, The Final Soundtrack: de volledige soundtrack van de WK finale wedstrijd tussen Nederland en Spanje in het Soccer City stadion in Johannesburg op zondag 11 juli, subtiel en kundig ‘gehercomponeerd’ voor een optimaal luistergenot. Finale is de ultieme ode aan de Vuvuzela, waarvan het maar de vraag is of hij ooit nog elders zo groots en meeslepend zal klinken.

Het stuk bestaat uit vijf delen, met een totale speelduur van 2 uur en 2 minuten:

1. Eerste helft (45’02”) 2. Tweede helft (45’42”) 3. Eerste helft extra speeltijd (15’31”) 4. Tweede helft extra speeltijd (12’27”) 5. Epiloog (3’55”)

http://www.harsmedia.com/SoundBlog/Archief/00738.php

http://www.harsmedia.com/SoundBlog/Archief/00734.php

Harold Schellinx (Amsterdam/Parijs) is een kunstenaar. http://www.harsmedia.com


Harold Schellinx

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons