Illustratie: Floris Solleveld Het slotakkoord van de felle discussie tussen Kasper en Philip." /> Illustratie: Floris Solleveld Het slotakkoord van de felle discussie tussen Kasper en Philip." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

RE: RE: Brief aan een collega

Artikel Gastbijdrage
Mail

-Dit is een reactie van Philip op Kasper's brief van eerder deze week, waarmee hun lopende discussie (hier op de site) ten einde komt.-

Beste Kasper,

Dank voor je laatste brief. Al betwijfel ik of die wel aan mij is gericht, ondanks de aanhef. Dat komt zo: ik herken mijzelf niet in de citaten die jij geeft, en je gaat in op stellingen die niet ik poneer, maar jijzelf. Jij schrijft dus meer een brief aan jezelf dan aan mij.

Voorbeeld: 'Ik schrik er eigenlijk een beetje van,' schrijf jij, 'dat jij stelt dat jongeren nodig zijn om "Wilders of Roemer te interrumperen als het over de studiefinanciering of de AOW-leeftijd gaat," mij zogenaamd citerend uit mijn column over de schrikbarende afwezigheid van twintigers in de Tweede Kamer.
Maar ik schrijf in dat stuk niet dat jongeren nodig zijn om Wilders of Roemer te interrumperen. Ik schrijf dat de twintiger afwezig is in de Tweede Kamer, en Wilders of Roemer hierdoor dus helemaal niet kan interrumperen: 'Er is er niet één [twintiger] die Geert Wilders of Emile Roemer straks kan interrumperen als het over studiefinanciering, de AOW-leeftijd of noem-maar-een-dwarrsstraat gaat', schrijf ik.
En daar lijkt me geen woord aan gelogen.

Ik spreek in mijn stuk dus over veel meer dan de stufi of de AOW alleen: ik spreek over alle zaken die langskomen in de Tweede Kamer en waar geen enkele twintiger op kan reageren vanuit onze generatie.
Dat ik de twintiger als noodzakelijk voor de besluitvorming beschouw, omdat er anders beslissingen worden gemaakt die betrekking hebben op onze generatie zonder dat wij in dat proces worden vertegenwoordigd, klopt.


Illustratie: Floris Solleveld

Jij stelt dat twintigers zelf moeten kunnen kiezen door wie zij zich laten vertegenwoordigen.
Akkoord.
Maar ik stel dat twintigers als ze dat zouden willen niet eens een generatiegenoot kunnen aanwijzen bij de eerste dertig namen op de lijsten van de drie grote "volks"partijen (één uitzondering van 29 jaar bij de VVD daargelaten) en zichzelf zo dus als uitgesloten kunnen bestempelen. Dat vind ik - vanuit de gelijke vertegenwoordiging - een kwalijke situatie.

Kasper, ik ga hier niet weer in op jouw autoriteit-door-leeftijd-argument (nu verkapt als "ervaring") wat dit zou moeten weerleggen. Natuurlijk geloof ik ook in de waarde van ervaring, maar ik geloof ook in de Kamer als een goede afspiegeling van de maatschappij. Bovendien: je hoeft de televisie deze dagen maar aan te zetten om te zien dat ervaring het beste met talent kan worden gemengd om tot een goed resultaat te komen.

Kijk maar naar die Mannschaft. Of Oranje, zo je wilt. Kijk dus naar voetbal en andere monotheïsmen. En als je het dichter bij huis wilt zoeken: zondagochtend zaten bij Buitenhof twee twintigers en die zeiden best wel zinnige dingen over parlementaire zaken. Kijk daar eens naar. Nogmaals, Kasper, het gaat mij er niet om dat je op een twintiger moet stemmen of afstemmen: het gaat er om dat dit moet kunnen. En dat kan nu veel te weinig.

Echt.

Dan nu, nog even op de vierkante millimeter: toen ik sprak over de leeftijd van Geert Wilders toen de Muur die viel, doelde ik natuurlijk niet op de feestvreugde van die nacht. Ik doelde op de zesentwintig jaar daarvoor, zijn vormende jaren, toen de wereld in tweeën was gedeeld, in "wij" en "zij." Ik doelde op de angst voor de onbekende ander. Als je goed leest, lees je dat ook. Maar volgens mij wil jij niet goed lezen, want dat zou betekenen dat je je standpunt eventueel zou moeten aanpassen. En daar heb je geen zin in, je standpunt aanpassen. Dus citeer je verkeerd, en schrijf je een brief die vooral aan jezelf is gericht, met stellingen die je onderuit haalt om jezelf recht aan te doen.

Het is een interessante informatiecocon hoor, die je daarmee hebt gecreëerd. En in zekere zin al erg volwassen.

Hartelijke groet, fijne zomer,

Philip.


Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons