Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: elitair, hip en intellectueel verantwoord, maar toch heel erg leuk." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: elitair, hip en intellectueel verantwoord, maar toch heel erg leuk." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Oerol

Journalistiek Roos Euwe
Mail

Zand tussen je tenen, muziek tussen de golven, dansers in de duinen, kabouters in het bos. Ieder jaar spelen er zich kleine sprookjes af op Terschelling. Jonge makers en oude rotten zijn al weken aan de slag en van 11 tot en met 20 juni is er op het hele eiland theater en muziek te zien en te horen.

Oh ja, Oerol, is dat dat festival waar de hippe snelle stadsmens eventjes voor vrije hippie gaat spelen?
Ehm.. ja.

Ja zeg, dat is toch inmiddels veel te elitair, hip en intellectueel verantwoord?

Nee. Of althans, niet alleen maar. Natuurlijk praten ook de Oerol-bezoekers met zo’n lekker verfrissend biologisch wijntje op interessante toon over ‘goh-zeg-wat-bijzondere’ voorstellingen. Natuurlijk bestaat het theaterpubliek ook hier grotendeels uit hoogopgeleide blanke mensen met Birkenstocks.

Maar het bijzondere van Oerol, en altijd van locatietheater, is dat je anders naar je omgeving gaat kijken. Een duinpan, bos of straathoek blijken ineens decor voor een theatervoorstelling te kunnen zijn. En zelfs meer dan dat. Want alleen al door een kleine verandering blijkt een boom, stuk aarde of uitzicht al theatraal te zijn. Zo kan een theatermaker je minutenlang alleen maar laten luisteren naar het ruisende riet. Of laten kijken naar de kleuren van de Noordzee. Waar houdt theater op en begint de wereld? Je mag het zelf bedenken.

Vorig jaar fietste ik over het eiland van de ene o-zo-interessante voorstelling naar de andere nou-wat-bijzondere voorstelling, toen ik ineens een varken zag. Een gigantisch varken, dat alleen in een huis met tuin tevreden aan het scharrelen was. Toen ik achterom naar binnen liep, bleek er een aandoenlijk knullig museumpje over het varken te zijn ingericht. Er kon een vrijwillige bijdrage worden achtergelaten. Waar ging dit over? Over een varken, en niets meer. Maar dit varken speelde de hoofdrol in zijn eigen voorstelling. “Zie hier het varken! In als z’n varkensachtigheid!” Ik keek ernaar, aaide het varken, luisterde naar z’n geknor en fietste weer door. Tijdens Oerol blijkt theater in een klein hoekje te zitten, en het bos vol kabouters.

www.oerol.nl


Roos Euwe

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons