Hard//hoofd geeft om muzikaal talent van eigen bodem. In Pop-Up stellen we de artiesten en hotspots aan u voor die volgens ons het verschil maken. Deze editie: Het nieuwe label NON Records brengt hard electrotalent." /> Hard//hoofd geeft om muzikaal talent van eigen bodem. In Pop-Up stellen we de artiesten en hotspots aan u voor die volgens ons het verschil maken. Deze editie: Het nieuwe label NON Records brengt hard electrotalent." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

NON Records

Het Amsterdamse elektronica label NON Records is bezig aan een vliegende start. Zonder ook maar één enkele EP of single te hebben uitgebracht, werden ze al uitgenodigd om een nacht te organiseren in de Melkweg. Dit werd een nacht vol verrassingen voor het Klinchpubliek: er stond zelden een volledige band (met uitzondering van The Benelux) op het podium, en ook Palmbomen trok de aandacht met zijn analoge live-set. Reden genoeg om eens poolshoogte te nemen. Hard//hoofd nam een kijkje bij producer en label-baas Bear Damen: “Lou Reed kan in je synthesizer zitten, ik heb hem er alleen nog nooit gezien.”

Mail

Het hoofdkwartier van NON Records bevindt zich aan een rustige straat in de Amsterdamse wijk Zeeburg. Het is een van de eerste zonnige dagen van het jaar. We worden vriendelijk ontvangen in de ruime woning van Damen, een energieke twintiger met een helder verhaal en dito ambities. Een grote elektrische vleugel staat centraal in de benedenverdieping. In de kast liggen de eerste persingen van de EP’s van Bear en Palmbomen - de eerste releases van NON Records - al klaar voor distributie. De creatieve energie is duidelijk aanwezig.

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/Moustache-youunmastered-preview.mp3]Bear - Moustache You (preview)

“Non Records is eigenlijk een soort vriendenclub,” legt Damen uit, “het is alleen wel een hele secure keuze. Ik ken best veel mensen die muziek maken, maar er zijn er maar een paar die dat doen met dermate intelligentie en diepte dat het waard is om daar iets mee te starten.” Het is een eclectisch gezelschap met artiesten uit London, Kiev en natuurlijk Amsterdam. Zo is daar Dallas, een Britse artiest die Damen omschrijft als “een jongen uit London die geen muziek kan maken en geen producer is, maar wel een enorme drift heeft om op het podium te staan met boa’s en drie negerinnen als achtergrond koor en een Boy George outfit en die een soort Sophie Ellis Baxter op ketamine maakt.”

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/02-Classick-Bears-Sun-And-Drugs-Remix.mp3]Pop On Acid - Classick (Bear’s Sun And Drugs Remix)

Het is symptomatisch voor waar NON Records voor staat: Elektronica met een live-feel, maar vooral ook met puntige karakters. Damen: “Wat ik wil proberen te doorbreken met NON Records is het idee dat je elektronica niet kunt spelen vanuit je hart. Het gaat altijd door bepaalde buffers -vocoders, laptops- die toch iets wegnemen van de puurheid van de muziek. Een schreeuw door een gitaarakkoord is nog altijd heel wat directer dan het omzetten van een paramater op je laptop. Dat kan je alleen verbreken als je die muziek ook echt live ten gehore brengt.”

Het is ook zijn voornaamste kritiek op veel huidige live electronica: “Het komt af en toe te geschoold en netjes over,” meent Damen, “Veel live acts komen niet over als puntige karakters. Ik ben het met Bill Hicks eens: ik wil artiesten op het podium zien sterven in hun eigen kots. Er mogen best wat meer heftige uitschieters bij zitten.”

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/See.mp3]Palmbomen - See

Analoog

Een kijkje in de studio leert ons dat de analoge, live aanpak zeer serieus genomen wordt. Links en rechts zijn de muren behangen met vintage synthesizers, orgels, gitaren en versterkers. Hier zet Kai Hugo alias Palmbomen de laatste puntjes op de ‘i’ voor zijn eerste EP en verfijnt hij zijn live-set. Het is ook zijn (tijdelijke) slaapkamer. Hugo -tikje slungelig, wilde blonde manen, sigaretje in de mondhoek- vertelt: "Ik ben eigenlijk alles weer compacter aan het maken. Veel van wat hier staat, wordt eigenlijk te weinig gebruikt. Maar die oude gear is zeker wel van belang voor de sound die we nastreven.” Dat is bij beluistering van de demo’s voor de EP te horen. Meer pop dan electro, met duidelijke stippellijntjes naar MGMT en het nieuwe werk van Gorillaz. Live is hij de verstrooide professor temidden van een zee van keyboards en samplers. Intrigerend voor oog en oor, maar de groove -steevast in midtempo- blijft de hoofdmoot.

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/Galore.mp3]Palmbomen - Galore

Vreemde eend

The Benelux is op het eerste gezicht een vreemde eend in de stal van NON Records. “Gewoon een erg goede live band,” stelt Damen. Electro zonder synthesizers, maar met gitaar, trompet en vervormde vocalen, die als soundscapes worden ingezet. Een ongewone benadering, maar het past in het plaatje.

Zanger Jaap Warmenhoven vormt live het stralende middelpunt van de band, maar het brein achter The Benelux is toch trompettist/zanger/componist Milan Mes. Mes schrijft de nummers en is de architect van de soundscapes, die hij vaak al improviserend in elkaar knutselt. “Ik volg meer de lijnen, Milan bedenkt meestal ter plekke wat hij gaat doen,” vertelt de gitarist van de band Sven Hamerpagt, “Hij kan soms enorm chaotisch zijn, maar het is altijd muzikaal interessant.” Daarbij komt dat The Benelux op een goede dag ook nog eens met meer dan genoeg energie op het podium staat. Zo slaat Warmenhoven om de haverklap zijn tamboerijn aan gort, en laten de heren zien dat je prima kunt headbangen op de slepende electro grooves.

Van een afgerond totaalplaatje is echter nog geen sprake, volgens Damen. “Eigenlijk staat alles nog een beetje op stand-by,” legt hij uit, “we zijn echt nog een beetje dingen aan het uitproberen. Onze live sets zijn ook nog lang niet zo herkenbaar als ik zou willen.” Voorlopig zal er dus nog even hard worden gewerkt achter de schermen, al zal dat niet lang meer duren. “We zijn nog op zoek naar een kantoor, daar willen we deze zomer in. Dan hoop ik ook meer tijd te gaan besteden aan het label. In 2011 willen we er staan.”

Voor info over releases en live data van artiesten van NON Records, zie: www.nonrecords.net

-Foto’s: Marc De Vreede (1984, student Game Design aan de HKU, DJ en fotograaf)

Jasper

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5