Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: het beste verhaal van de onlangs overleden J.D. Salinger." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: het beste verhaal van de onlangs overleden J.D. Salinger." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

A perfect day for bananafish

Journalistiek Ava Mees List
Mail

“Why, I've known some bananafish to swim into a banana hole and eat as many as seventy-eight bananas.”

J.D. Salinger is dood. Ik zal even eerlijk zijn en zeggen dat ik niet wist dat hij überhaupt nog in leven was (dat hele proces is me ontgaan wegens eerder genoemde nieuwsontwijking) maar de beste man is toch maar mooi 91 geworden.

Dat Salingers meest beroemde boek The Catcher in the Rye een topper is zal niemand ontkennen. Vrijwel iedereen heeft een zwak voor Holden Caulfield, de tierende, eenzame tiener die zijn weg baant door New York na van school te zijn getrapt. Ook ik heb het met veel plezier gelezen. Maar Salingers beste werk, als je het mij vraagt, is één van zijn korte verhalen, te vinden in de bundel ‘Nine Stories’. Sterker nog, ik vind het het beste korte verhaal wat ik in mijn 25 lentes heb mogen lezen.

A Perfect Day for Bananafish werd dit weekend precies 62 jaar geleden gepubliceerd in The New Yorker, de droom van elke schrijver. Ik zal niet te ver ingaan op het verhaal (dat krijg je met korte verhalen, je verklapt al gauw het hele plot) maar in het vertelsel maken leren we Muriel en Seymour Glass kennen, op reis in Miami.

Ook ik was op reis toen ik voor het eerst kennis maakte met dit eigenaardige echtpaar. Ik was met een vriendin op weg naar Bretagne, in een oude bak. We waren totaal op de bonnefooi vertrokken, wisten niet wat voor ons lag, of hoe we onze pasgekochte tent op moesten zetten. Het was midzomer, er was geen airconditioning. Met de ramen wijd open reden we over de snelweg. De auto laakte een geluidsinstallatie, of had alleen maar bandjes, ik weet het niet meer zo goed. In plaats daarvan las ik mijn chauffeuse voor uit de verhalenbundel van Salinger. Ik sprak, zij luisterde, en na afloop zwegen we.

Die avond stonden we met onze voeten in de Atlantische Oceaan, de grillige rotsen alom. En als ik heel goed keek, kon ik de bananafish voorbij zien zoeven, op zoek naar wat te eten.


Ava Mees List

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons