Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de man achter EELS maakt muziek die even mooi en droevig als het leven zelf is." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de man achter EELS maakt muziek die even mooi en droevig als het leven zelf is." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Everett's Oeuvre

Mail

Mijn tip voor vandaag betreft geen boek, film of cd. Het betreft een compleet oeuvre. Het oeuvre van Mark Oliver Everett, dat een boek bevat, een documentaire en een heleboel cd’s.

In zijn memoires ‘Things The Grand Children Should Know’ (2007) vertelt Everett zijn tragische familiegeschiedenis. Mark was negentien toen hij zijn vader, de invloedrijke kwantumfysicus Hugh Everett III, in zijn nette pak op bed aantrof. Met veel zwarte humor beschrijft hij hoe het optillen van het dode lijf het enige fysieke contact is dat hij ooit met zijn vader heeft gehad. Zwarte humor is de rode draad die door het gehele oeuvre van Mark loopt. Pure noodzaak, want een paar jaar later pleegt zijn zus zelfmoord en sterft zijn moeder aan kanker. Van de familie Everett is dan alleen hij nog over.

Mark’s liedjes blijven qua thematiek ook altijd dicht bij huis. Pijnlijk autobiografisch kunnen die liedjes zijn, maar humor waarborgt immer de catharsis. Het pseudoniem waaronder Mark muziek maakt is E en vanaf nu zal ik hem dan ook zo noemen. E maakt twee ontroerende soloplaten: A Man Called E (1992) en Broken Toy Shop (1993). Maar het bekendst is E toch wel als voorman van de band EELS, die in 1996 debuteerde met het album Beautiful Freak.

Op liedjes als ‘Novocaine For The Soul’, en ‘Your Lucky Day In Hell’ toont E zich een soort altrock-versie van Randy Newman. De teksten zijn verbitterd, maar de muziek is speels. Dat speelse is er grotendeels af op Electro-Shock Blues (1998), dat dan ook volledig in het teken staat van de dood. Inmiddels is het wel duidelijk dat EELS geen echte band is, maar het ego-project van E met steeds wisselende muzikanten.

Daisies Of The Galaxy (2000) is de meest troostrijke popplaat die ik ken. E verheft een bloemetje dat tussen de straattegels doorgroeit tot een reden om te leven. En ook al heb ik nooit de dingen hoeven meemaken die hem tot zijn wijsheid brachten, beschouw ik zijn manier om tegen de wereld aan te kijken als de enige gezonde.

Souljacker (2001) en Shootenanny! (2003) zijn minder autobiografisch en laten vooral horen dat EELS ook verdomd goed kan rocken. Dubbel-album Blinking Lights And Other Revelations (2005) brengt muzikaal alle stijlen die we van EELS tot dan toe kenden samen. Dan is het even stil rond de ‘band’ en verschijnen het eerder genoemde boek en de documentaire ‘Parallel Worlds, Parallel Lives’ waarin E op zoek gaat naar het verhaal van zijn vader.

In zeer korte tijd zijn er nu twee nieuwe albums van EELS verschenen: Hombre Lobo (2009) en End Times (2010). Samen vormen ze een tweeluik over een stukgelopen relatie. Het ene album gaat over lust, begeerte en jaloezie. E ragt manisch op gitaren en huilt als een weerwolf. Het andere album behandelt de verwijten, het gemis en het oppakken van je leven na een breuk. De instrumentaties zijn sober en het geluid is verstild. ‘She locked herself in the bathroom again, so now I’m pissing in the yard’ zingt E als een boer met kiespijn in de piano-ballad ‘A Line In The Dirt’. Dit oeuvre is het leven zelf.

P.S. E's trouwe hond, genaamd Bobby, Jr., blaft op menig EELS-plaat mee en heeft ook een eigen myspace: http://www.myspace.com/11939895

Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft. Lees meer

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999. Lees meer

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid. Lees meer

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij. Lees meer

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij. Lees meer

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal. Lees meer

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij. Lees meer

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.' Lees meer

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som. Lees meer

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt. Lees meer

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal? Lees meer

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit. Lees meer

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke... Lees meer

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen. Lees meer

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare... Lees meer

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar? Lees meer

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde. Lees meer

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan. Lees meer

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars... Lees meer

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws. Lees meer

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5