Foto: Privécollectie Ava Mees List Mees volgt het nieuws totaal niet." /> Foto: Privécollectie Ava Mees List Mees volgt het nieuws totaal niet." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Struisvogel

Artikel Ava Mees List
Mail


Foto: Privécollectie Ava Mees List

Tuurlijk, ook ik stel me vaak spreekwoordelijk Oost-Indisch doof op. Blauwe enveloppen, tandartsafspraken, grote bergen was worden met regelmaat genegeerd in huize List. Ik krijg het niet voor elkaar om elke week mijn bed te verschonen, en ik geloof dat al vijftien jaar het plan bestaat om de luxaflex met sop te lijf te gaan. Ooit mocht ik op een deurwaarderskantoor 175 euro lappen. Wat eens een boete van 20 euro was voor rijden zonder licht, was in een jaar tot dit monsterlijke bedrag gegroeid. De reden? Ik had de brieven van justitie even over het hoofd gezien (op de één of andere manier maakt een brief van een deurwaarder meer indruk dan die van oom agent). Maar ik dwaal af. Waar ik de laatste tijd van merk dat ik er mijn kop voor in het zand steek, is het nieuws. Ik kijk geen journaal, ik luister geen radio, ik lees nauwelijks de krant en die afgrijselijke nu.nl probeer ik sowieso te vermijden als de pest. Ik weet niet waar dit precies vandaan komt, maar wat ik je wel kan vertellen is dat dingen mij vrij laat bereiken. Ik zou je bijvoorbeeld niet kunnen zeggen wanneer die aardbeving in Haïti precies is voorgevallen, of wanneer ik er achter ben gekomen.

In San Francisco was het wel anders. Door de bijzonder plaatselijke berichtgeving aldaar kreeg ik een soort onstilbare honger naar internationaal nieuws. Ik kon rustig de hele dag online lezen over de situaties op alle continenten van onze ronde aardbol, als contrareactie op het televisienieuws. Daar werd 24 uur per dag verslag gedaan van de Bay Area, en wat zich daar wel niet voltrok. Soms was het daadwerkelijk nieuwswaardig - denk aan de verkiezingen en protesten rondom Proposition 8, waar de waarden van het (homo)huwelijk aan de kaak werden gesteld – maar meestal ging het de godganse dag over een ontspoorde trein of een Mexicaanse gang of een weggelopen tiener. Nu ben ik niet zozeer een tegenstander van lokaal nieuws; ik vind AT5 een geniaal net, en ook het Parool, met Amsterdams nieuws, lees ik het liefst van alle kranten. Maar de jachtige manier waarop in Amerika items aan de man werden gebracht, met alle sensatie van dien, maakte me constant zenuwachtig. Ik had steeds het idee dat er dingen voor me achter werden gehouden, dat ik expres in het ongewis werd gehouden. Dat de CIA stiekem bezig was met een grootschalige brainwash, om de burgers af te leiden van de echte problemen waar het land zich in verkeerde. Gelukkig ontving onze televisie geen Fox News, want ik denk dat ik dan volledig was doorgedraaid in mijn zucht naar een genuanceerd journaal.

Terug in het land van Philip Freriks en Sasha de Boer ben ik al maanden uit de roulatie. In plaats van het afstruinen van krantenkoppen en actualiteiten ben ik me meer gaan interesseren in verdiepende stukken en algemene culturele fenomenen. Hierdoor worden nieuwszaken zodanig naar de achtergrond geschoven dat het voor gesprekspartners soms even lijkt alsof ik van de maan kom. “Wat? Weet je niet wat er op de klimaattop is gebeurd? Met China?” Weet ik veel, nee. Maar ik ben wel een te gek boek van negenhonderd bladzijden aan het lezen over het onderscheid en verband tussen ratio en gevoel. Nou jij weer, met je klimaattop.

Soms weet ik even niet meer wat nou precies het nut is van ‘op de hoogte zijn’. In onze maatschappij, en mijn directe leefomgeving (wat Wilders en consorten de ‘linkse elite’ zouden noemen) wordt het niet op prijs gesteld als iemand zich bewust afwendt van het nieuws. Integendeel, een geëngageerd mens leest elke dag minstens twee kranten, zet om 8 uur stipt Nederland 1 aan voor het Journaal, en discussieert vervolgens vurig met andere hoogopgeleiden over de schandalen en rampen van het moment. Maar ik, ik besluit vandaag Tupac op te zetten, de stofzuiger in het stopcontact te steken, en me eens goed af te sluiten van de wezenlijkheid.


Ava Mees List

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons