Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de ideale mix van humor en intelligentie. " /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de ideale mix van humor en intelligentie. " />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Jon Stewart

Journalistiek Rutger Lemm
Mail

Als ik een president voor de wereld zou mogen kiezen, zou ik geen moment aarzelen en naar een grijze Joodse man uit New Jersey wijzen: Jon Stewart, de presentator van de Amerikaanse tv-show 'The Daily Show with Jon Stewart', die tussen 2001 en 2009 maar liefst dertien Emmy Awards won. Het is één van de beste combinaties van humor en intelligentie die ik ooit op televisie heb gezien en het geheel wordt gedragen door persoonlijkheid van Stewart. Mijn god, wat een man.

The Daily Show becommentarieert de Amerikaanse politiek, populaire cultuur en de media. Dat is gouden materiaal, want de dagelijkse gang van zaken aan de andere kant van de oceaan hangt van hysterie aan elkaar. Vaak is het genoeg om een uitspraak in een praatprogramma te tonen, waarna Stewart veelzeggend in de camera kijkt. Maar hoe Stewart de camera in kijkt is onnavolgbaar en geeft blijk van een ongelofelijke komische timing.

Stewart is elke dag op dreef, ook al is de show zelf niet elke keer leuk. Soms zijn de grappen te flauw en acteren de nep-correspondenten te overdreven. Dit is ook de reden waarom ik de tegenhanger 'The Colbert Report' (met ex-correspondent van The Daily Show, Stephen Colbert) minder kan waarderen. Colbert heeft ook veel talent (kijk eens de ongelofelijk sarcastische pro-Bush speech die hij in het Witte Huis gaf, met de president zelf naast hem), maar hij speelt altijd een rol; ik geloof hem niet. Stewart is echter ook in zijn acteren zichzelf: vaak lacht hij besmuikt om zijn eigen grappen. Het is het elke keer waard om hem het publiek in de studio (en mij thuis achter mijn laptop) te zien bespelen met zijn subtiele mimiek.

Het tweede deel van de show bestaat uit een interview. Ook hierin is Stewart ijzersterk. Piekfijn voorbereid vindt hij ook hier de ideale mix tussen meligheid en serieuze diepgang. Hij dolt met de acteurs en comedians, maar verrast wetenschappers en politici met zijn kennis en originele ideeën. Ook in zijn persoonlijke ‘boodschappen’ in de camera (“Democrats, meet me at camera 3”) is hij messcherp. Maar nooit verliest hij zijn bescheidenheid en zelfspot. Toen de bloedmooie actrice Anne Hethaway zei dat zij en haar vriendinnen verliefd op hem waren, zei Stewart: “You know, underneath this suit there is a very old man.”

Vorig jaar maart haalde Stewart keihard uit naar de financiële nieuwszender CNBC, die het tijdens de kredietcrisis nalieten om kritische vragen te stellen. Met name Jim Cramer, host van Mad Money, waarin hij mensen opriep om aandelen te kopen van banken die een paar dagen later omvielen, moest het ontgelden. Jim Cramer kwam zich verdedigen in The Daily Show en Stewart liet niets van hem over. Cramer stamelde slechts: “Yeah, maybe you’re right.” Na afloop was Stewart’s commentaar veelzeggend: “I hope that was as uncomfortable to watch as it was to do.”

(Alle afleveringen van The Daily Show zijn online the bekijken: www.thedailyshow.com)


Rutger Lemm is schrijver, grappenmaker en scenarist. In 2015 verscheen zijn debuut, 'Een grootse mislukking'. Hij is een van de oprichters van Hard//hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons