Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de beste film van het afgelopen jaar. Ja nee echt! LEES MEER" /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de beste film van het afgelopen jaar. Ja nee echt! LEES MEER" />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Let The Right One In

Journalistiek Randy
Mail

Soms krijg je van alle kanten filmtips op je af gevuurd in de trant van ‘dit móet je zien’, ‘dit is DE film van het jaar’ en ‘wie dit niet ziet, is gek’. Meestal laat ik het desbetreffende project dan even aan mijn neus voorbijgaan. Hoe kun je nog onbevangen naar een film kijken als de hele wereld al heeft verklaard dat ‘ie ‘fantaaaaaaaaaaaastisch’ is? Ik heb dan altijd al bij voorbaat zin om te zeggen dat ik het een stomme film vind. Gewoon stom.

Toch ga ik nu ook een film aanprijzen. Deze is ook over de gehele wereld bejubeld (de film won 56 prijzen), maar blijft ongrijpbaar.

Dit is er nou dus één die je móet zien om te begrijpen waarom het DE film van het jaar is en zo niet dan ben je gek. En nu denk je: die laat ik dus even aan mijn neus voorbijgaan, maar doe dat nou niet.

In het kader van het nieuwe jaar moet je immers eens wat nieuws proberen.

Het wonderlijke aan deze film is dat het onderwerp zo absurd is, dat menigeen al meteen denkt: dit is niet aan mij besteed. Maar achter die afschrikwekkende façade gaat een verhaal schuil waarin een ieder wel iets herkent, een verhaal over vriendschap, haat, vergelding, overleving en bovenal liefde.

Het gaat hier om ‘LET THE RIGHT ONE IN’ (Låt den rätte komma in), gebaseerd op een boek van John Ajvide Lindqvist. Ik zal er niet omheen draaien: het betreft hier een Zweedse horrorfilm.

In ‘Let the right one in’ maken we kennis met de 12-jarige Oskar die dagelijks gepest wordt. Hij sluit vriendschap met zijn nieuwe buurmeisje, de eveneens 12-jarige Eli.

Alleen is Eli al 200 jaar lang 12 jaar oud en leeft zij van andermans bloed. Eli is een klein vampiermeisje.

Er wordt vriendschap gesloten tussen zielige Oskar en mysterieuze Eli. Zij moedigt Oskar aan voor zichzelf op te komen en geeft hem stukje bij beetje zijn zelfvertrouwen terug. De vriendschap gaat over in een ontluikende kalverliefde en juist dan gebeurt het onvermijdelijke: Oskar ontdekt Eli’s ware aard.

Dan staat hij voor een belangrijke keuze: is de liefde sterk genoeg om dit gruwelijke feit te accepteren?

De film is niet weggelegd voor pussy’s: de beelden waarbij Eli de nek van iemand uitzuigt om te overleven, zijn niet bepaald smakelijk. En toch is ook dit ontroerend: je ziet de doodsstrijd van een kind dat is opgezadeld met een onmenselijk lot.

Wie had ooit kunnen bedenken dat ik zou zitten snikken om het lot van een vampierkind?

Gaat dat zien, gaat dat zien. Al is het maar om de mooie plaatjes van het donkere Zweedse winterlandschap.


Randy

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons