Lucky Fonz III raadt je aan om deze absurdist te gaan zien." /> Lucky Fonz III raadt je aan om deze absurdist te gaan zien." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Ronald Snijders

Artikel Gastbijdrage
Mail

Als er al zoiets bestaat als Nederlandse humor, dan moet het absurdisme zijn. De dada-avonden van Theo van Doesburg, Toon Herman’s onzichtbare perzik, Wim T. Schippers, Jiskefet, Hans Teeuwen, Karel Sneep en zijn Lachcommando, Vrienden van de Scheepvaart: Nederland houdt van nonsens.

Ronald Snijders, tot nu toe vooral bekend als jazzfluitist en als presentator van het onvolprezen tv-programma ‘De Staat van Verwarring’, kan nu aan dit rijtje worden toegevoegd. In zijn eerste avondvullende voorstelling leest Snijders voor uit eigen werk. ‘Verkeerde benen’ bestaat in zijn geheel uit ultrakorte absurdistische sketches. Een aantal is afkomstig uit ‘Binnenland 1’, zijn ‘fictief nieuwsprogramma’ voor Radio 1.

Er zit geen enkele lijn in de show. Er zit ook geen boodschap in, geen dubbele lagen: Snijders brengt puur, onversneden absurdisme. Daarin verschilt Snijders van zijn voorgangers. Hij schuwt het intellect van Jiskefet of de onderliggende woede van Hans Teeuwen. Snijders vermijdt ook cabaret-clichés zoals uitgekiende timing, punchlines, performance of emotionele lading.

Als er al emotie uit de show spreekt, dan is het zijn onvoorwaardelijke liefde voor absurdisme. Snijders is -op het monomane af- toegewijd aan zijn missie om zo droog mogelijk de meest van de pot gerukte beelden te scheppen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘Radio Bergeijk’ lijkt zijn voorkeur voor radiogesprekken meer een geschikte vorm voor zijn gekte dan een parodie op radio.

Als concept klinkt dit wellicht studentikoos of flauw. Maar het is juist Snijders’ radicale benadering die hem, in combinatie met het fantastische materiaal, zo bijzonder maakt. Hij dwingt de luisteraar om zich tot het uiterste te concentreren op zijn absurde beelden. Van een spanningsboog is geen sprake, Snijders brengt zijn teksten een uur lang in moordend tempo.

Ronald zelf is de saus over zijn eigen werk. Hij is charismatisch en goed gekleed, hij praat als een vriendelijke leraar. Hij is de laatste persoon uit wiens mond je iets vreemds zou verwachten.

Het vraagt een hoop van de menselijke geest om continue Snijders’ spervuur aan gestoorde beelden te volgen. Op den duur wordt dit dan ook een bedwelmende bezigheid, met als gevolg dat de show naast hilarisch ook enigszins psychedelisch aandoet. Dit maakt ‘Verkeerde Benen’ uniek en onmisbaar.

Wie nooit meer een motbui wil zien zonder aan duizenden slecht dichtgedraaide kraantjes te denken, kan naar Theater Het Perron in Amsterdam.

Ronald Snijders – Verkeerde Benen
7 januari 2010, 21u
Entree: 10 euro
Theater Het Perron
Egelantiersstraat 130

-Lucky Fonz III (1981) is een singer/songwriter uit Amsterdam en vertolker van Engelstalige folkballades. In december 2006 won hij de finale Singer/Songwriter van de Grote Prijs van Nederland. Lucky Fonz is het bekendste lid van de Amsterdam Songwriters Guild. Hij heeft al drie succesvolle albums op zijn naam staan: Lucky Fonz III, Life Is Short en A Family Like Yours. Zijn eerste theatershow 'Ik ben een idioot, maar ik spoor niet', ging in 2009 in première.-


Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons