Elke dag (behalve in het weekend) geeft Hardhoofd je een goede tip in de rubriek 'Hardhoofd raadt aan'. Soms krijgen we echter een tip van een buitenstaander binnen. Deze keer vertelt schrijver Jonathan van het Reve over een tang die iedereen in huis moet halen." /> Elke dag (behalve in het weekend) geeft Hardhoofd je een goede tip in de rubriek 'Hardhoofd raadt aan'. Soms krijgen we echter een tip van een buitenstaander binnen. Deze keer vertelt schrijver Jonathan van het Reve over een tang die iedereen in huis moet halen." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Tang

Artikel Gastbijdrage
Mail

tang

Foto: Jonathan van het Reve

Mijn carrière als afwasser en kok heeft eigenlijk best lang geduurd: bijna vijf jaar. Ik zou helaas liegen als ik zei dat ik nu goed kon koken, maar ik heb wel veel geleerd. Dat je een vallend mes nooit moet opvangen bijvoorbeeld, en dat je de staafmixer eerst uit de muur moet trekken als je het dingetje wilt schoonpeuteren. Maar het allerbelangrijkste, en ik maak geen grapje, het allerbelangrijkste wat ik heb geleerd in die vijf jaar zwoegen in die gloeiendhete teringkeuken, belangrijker nog dan Dreft of kreeftenmousse, of zelfs collegialiteit, dat is het belang van de tang.

Hoe, waar dan ook op de wereld, ooit iemand heeft kunnen koken zonder tang, is mij een raadsel. Een tang is oorspronkelijk bedoeld (denk ik) om tartaartjes en dergelijke om te draaien, maar hij kan zo ontzettend veel meer! Groenten op de grillplaat keren, een aardappel uit het kookwater vissen, spaghetti opscheppen, een karkas uit de soep tillen, een gevallen lepel opvissen uit de gloeiende saus – het houdt niet op.

Welke dwaas brandt voor zijn lol zijn poten aan de drumsticks? Wie schept er nou, uit vrije wil, spaghetti op met twee vorken, of met zo’n tuttige reuzenpincet? Je zou wel hartstikke gek zijn.

Mijn tip: koop zo’n tang. Niet eentje van plastic, niet zo’n pincet, en vooral ook niet de rechte variant: het “business end” moet een hoek van ongeveer 45 graden maken met de hoofdstangen. Op de foto ziet u wat ik bedoel. Het lijkt geneuzel, maar het is echt waar dat de rechte variant (Hema, Blokker, etc.) volstrekt waardeloos is. Koop voor de gein allebei als u mij niet gelooft, en let op hoe vaak u die rechte nog gebruikt. Nooit dus.

Het exemplaar op de foto is van mij. Hij is gemaakt door de firma Rostfrei in Duitsland, en gekocht bij de firma Duikelman in Amsterdam. Ik heb er maar eentje nodig natuurlijk, maar ik koop er elk jaar wel een paar, eigenlijk iedere keer dat ik bij Duikelman ben, en die geef ik dan weg in mijn omgeving. Mensen zijn je eeuwig dankbaar, en de volgende keer dat je bij ze gaat koken, kun je tenminste uit de voeten.

Echt waar: koop zo’n tang.

Jonathan van het Reve (1983) is geboren in Amsterdam, maar heeft bijna zijn hele jeugd in Abcoude gewoond. In juni 2007 debuteerde hij bij Nijgh & Van Ditmar met zijn novelle De boot en het meisje, waarvan in september van dat jaar de tweede druk verscheen. Hij las voor op Lowlands en in november 2007 was hij 'writer in residence' van het Crossing Border Festival in Den Haag. Verder publiceerde hij verhalen in (onder andere) Tijdschrift Nexus, Hollands Diep en Folia. Hij beheert mede het digitale tijdschrift Rosa en schrijft sinds april 2008 elke vrijdag een column in Het Parool. Sinds januari 2009 vult hij daarnaast een wekelijke rubriek in Vrij Nederland.


Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons