Foto: Ilja Keizer Schrijfster Renske de Greef koos haar negen favoriete Youtube-filmpjes." /> Foto: Ilja Keizer Schrijfster Renske de Greef koos haar negen favoriete Youtube-filmpjes." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Renske de Greef

Hoofdartikel Redactie
Mail


Foto: Ilja Keizer

Renske de Greef (1984) begon als achttienjarig meisje voor webmagazine Spunk met het schrijven van columns over seks, onder de noemer Lust. Deze columns werden succesvol gebundeld en sindsdien is ze iemand om rekening mee te houden. Er volgden twee romans (Ja/Nee en Was Alles Maar Konijnen) en nog een bundel (Seks in Afrika). Onlangs verscheen haar laatste roman, En Je Ziet Nog Eens Wat, een met vaart geschreven, komisch portret van de nieuwste subcultuur: jonge vrijwilligers in Afrika. Op dit moment vervangt ze tot 30 oktober Aaf Brandt Cortius als columniste in NRC.next. Voor hard//hoofd zocht ze haar favoriete Youtube-filmpjes bij elkaar.

R: "The Polyphonic Spree is een sekte-band, en ik heb hierna altijd zin om zelf ook een laken aan te trekken en extatisch rond een boom te gaan dansen. Maar hoe kan het ook anders, als je die achtergrondkonijnen ziet. Sowieso houd ik vrij veel van poppen (Muppets, Avenue Q), wat ik ergens een beetje verontrustend vind klinken, alsof ik een furry ben. Of dingen zeg als: 'maar paarden begrijpen me gewoon beter dan mensen'."

R: "Pluizige konijntjes die je slagaders blijken te willen verscheuren zijn de beste konijntjes. Ik vind het altijd prachtig als de meest zoete dingen een bloeddorstige of vileine inborst blijken te hebben."

R: "Dit is een stukje uit de Rocky Horror Picture Show, een jaren '80-travestieten-seks-glitter-rock-SF-musical. Of, zoals je het ook kan zeggen, HETMOOISTEVANDEWERELD."

R: "Ik was veertien toen ik Natural Born Killers voor het eerst zag, en vanaf het moment dat Mallory die beep-beep-man in elkaar slaat, zat ik met kloppend hart op de bank. Ik had nog nooit zoiets gezien. Misschien heeft het weer iets te maken met het schattige konijntje dat voor je zachte weke hals gaat. (Nu ik erover nadenk- dat is het natuurlijk)."

R: "Mijn favoriete nummer uit een decennium met zoveel muzikale hoogtepunten: de jaren '90. Let vooral ook op hoe ze dansen."

R: "Dit is nog vrij nieuw, maar een instant-klassieker. Ik heb ooit het boek 'Last chance to see' gelezen, geschreven door Douglas Adams. Deze man, wereldberoemd door 'A Hitchhiker's Guide To The Galaxy', bezocht voor dit boek nog één keer verschillende bedreigde diersoorten. Stephen Fry maakt in zijn documentaire-reeks voor de BBC dezelfde reis. Het feit dat Douglas en Stephen vrienden waren, bewijst de Goedheid in de wereld. Lees ook mijn column die ik hierover voor NRC.next schreef."

R: "David Bowie. In een strakke grijze maillot. En het boze mannetje zegt: "Your mother is an aardvark!""

R: "De mensen van Improv Everywhere hebben als doel om zo veel mogelijk openbare verrassingsacties te starten. In dit filmpje ontstaat er spontaan een musical. Als kind van de Disney-indoctrinatie-generatie vind ik dat de wereld meer zo zou moeten zijn."

R: "Ik heb een diepe bewondering voor Drs P, de taalvirtuoos. Zo slim, zo charmant, zo grappig. Ik luister heel erg graag naar hem."


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons