Hier verschijnt elke dag een subjectieve tip van een hard//hoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: De schok van het nieuwe. LEES MEER" /> Hier verschijnt elke dag een subjectieve tip van een hard//hoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: De schok van het nieuwe. LEES MEER" />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Radiohead - Kid A

Audio Melle Kromhout
Mail

In 2000 was ik zestien. Mijn muzikale smaak was zich aan het verbreden; mijn honger naar nieuwe klanken, nieuwe geluiden was niet te stillen. OK Computer van Radiohead was één van de beste platen van de jaren negentig, maar sinds 1997 had de band geen nieuw werk uitgebracht. De verwachtingen voor opvolger Kid A waren torenhoog, maar de plaat waar de band uiteindelijk mee kwam voldeed aan geen van die verwachtingen. Sterker nog: het voldeed nergens aan. Kid A was volkomen uniek.

Met enig gevoel voor overdrijving kan OK Computer wellicht het muzikale sluitstuk van de 20e eeuw worden genoemd: zowel muzikaal als tekstueel een opsomming van de ontwikkelingen in veertig jaar popmuziek en een vertaling van de onzekerheden en de snelle veranderingen van het moderne leven. Kid A vertegenwoordigd dan het millenniumgevoel: de hoop en twijfel aan het begin van een nieuw eeuw – voor 11 september 2001, de oorlog in Irak, de kredietcrisis. Alles staat open.

Op Kid A slaagde Radiohead er als eerste in om een rockidioom op een volkomen natuurlijke manier te combineren met ontwikkelingen in elektronische muziek. Dat resulteerde in een volkomen nieuw, organisch geluid. Door karakteristiek akkoordgebruik, kenmerkende melodielijnen en de stem van Thom Yorke is het nog steeds overduidelijk Radiohead, maar de band heeft haar geluid binnenstebuiten gekeerd en zich opnieuw uitgevonden. Ze deed afstand van overzichtelijke songstructuren en introduceert een ongekend scala aan vervreemdende klanken, ongemakkelijke ritmes, op elkaar gestapelde partijen en onherkenbaar vervormde geluiden. Kid A is overduidelijk het resultaat van maanden, jaren studio-arbeid. Geploeter met computers, samplers en effecten. Op papier gedoemd te mislukken, maar dat het geen steriele eenheidsworst of mislukt fröbelexperiment is geworden, is de grote verdienste van de band. Niets aan Kid A is traditioneel, geen noot waarschijnlijk “live” en toch klinkt het volkomen logisch, warm, menselijk.

Kid A, het eerste echt geslaagde huwelijk tussen de indierock van de jaren tachtig en negentig en experimentele elektronica, een huwelijk waarin beide partijen bovendien gelijkwaardig zijn, droeg de belofte in zich voor een nieuwe manier van muziek maken, nieuwe wegen, nieuwe mogelijkheden. Maar, zoals dat gaat met werken waarvan je hoopt dat het ‘de toekomst’ inluidt: het bleef een eenzaam monument van lucide genialiteit. Een uniciteit zonder daadwerkelijke navolging – niet door anderen, en eigenlijk ook niet door Radiohead zelf. Maar Kid A staat nog steeds als een huis.


Melle Kromhout

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons