Hier verschijnt elke dag een subjectieve tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: De nieuwe Woody Allen. De nieuwe Fran Lebowitz. De nieuwe Mark Twain. De Nieuwe Oscar Wilde. LEES MEER" /> Hier verschijnt elke dag een subjectieve tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: De nieuwe Woody Allen. De nieuwe Fran Lebowitz. De nieuwe Mark Twain. De Nieuwe Oscar Wilde. LEES MEER" />
nieuwsbrief
menu Asset 14

David Sedaris

Artikel Sanne Rispens
Mail

Jaren geleden pakte ik in boekhandel Scheltema een klein boekje genaamd Dress Your Family in Corduroy and Denim van een stapel. Voornamelijk omdat ik de titel zo leuk vond besloot ik het te kopen; ik had geen idee dat schrijver David Sedaris al drie bestsellers op zijn naam had staan en in Amerika bekend staat als één van de beste humoristische schrijvers van de afgelopen twintig jaar.

De biografie van Sedaris is bijna het klassieke from rags to riches-verhaal: hij groeide op met vier zussen in een Grieks-Amerikaans gezin, en na te zijn mislukt als conceptueel kunstenaar was hij een tijd verslaafd aan speed. Jarenlang had hij onbetekenende baantjes als verhuizer en schoonmaker. O ja, en hij was nog homo ook. Typisch zo’n geval waar de maatschappij met grote letters het woord MISLUKT op wil stempelen. Maar al die mislukkingen lijken Sedaris juist de inspiratie te hebben gegeven die hij eerder miste.

Begin jaren negentig was de schrijver wekelijks te horen in een obscuur radioprogramma waar hij korte verhalen voorlas, die altijd over hemzelf of zijn familie gingen (de presentator had hem ‘ontdekt’ in een nachtclub, waar Sedaris stukjes uit zijn dagboek voordroeg). De definitieve doorbraak was het verhaal SantaLand: hierin beschrijft Sedaris zijn baan als kerst-elf in het Newyorkse warenhuis Macy’s.

SantaLand bevat alle Sedaris-elementen die zijn verhalen zo lekker maken om te lezen; het is absoluut geestig en witty, maar wel met een pikzwart randje. Het is extreem persoonlijk, maar houdt een zekere lichtheid die het behapbaar maakt. Net als schrijfster en dichteres Dorothy Parker (1893-1967) is Sedaris er een meester in zijn persoonlijke tragiek te vertalen in hilarische oneliners. Verhalen gaan over zijn vader die overal in huis rottende etenswaren verstopt, het maken van kruiswoordpuzzels, een bejaarde buurvrouw die haar kunstgebit uit het raam laat vallen en hem dwingt om het op te rapen, en de armoede van in New York wonen met een dagbudget van twaalf dollar ("I had no job at the time and was living off the cruel joke I referred to as my savings."). Er is echter ook een diepere laag, bijvoorbeeld in de liefdevolle manier waarop Sedaris zijn dysfunctionele familie of zijn onverstoorbare vriend Hugh portretteert: zichzelf zet hij neer als een vermoeiend, egocentrisch persoon.

David Sedaris wordt vergeleken met Woody Allen, Fran Lebowitz en zelfs Mark Twain en Oscar Wilde. En iemand die zinnen schrijft als: "If you're looking for sympathy, you'll find it between shit and syphilis in the dictionary." verdient ook wat mij betreft een ereplaats in de literaire canon.


Sanne Rispens

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons