Hier verschijnt elke dag een subjectieve tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: De intense ervaringen van de wegwerpcamera. LEES MEER" /> Hier verschijnt elke dag een subjectieve tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: De intense ervaringen van de wegwerpcamera. LEES MEER" />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Wegwerpcamera

Artikel Annabel
Mail

Vakantiekiekjes en fotografie hebben niets met elkaar te maken. Toch kopen veel mensen de meest geavanceerde apparatuur om hun reisverslag, in essentie oersaai, nu ook in beeld vast te kunnen leggen. Dit resulteert vaak in een oneindige reeks aan visueel oninteressante foto’s, ongeacht het soort vakantie: van grazende zebra’s en stoffige jeeps, tot campingtaferelen en kanotochten, en van tafels vol kettingen in donkere bazaars, tot oom Kees met een ijsje voor de Eiffeltoren. Nee, het is bepaald geen voordeel dat de digitale camera onbeperkt beelden in de camera op kan slaan. Dit gaat niet alleen ten koste van de thuisblijver, maar ook van de reiservaring zelf en hier is het me eigenlijk om te doen: klik die vakantiekiekjes met een wegwerpcamera.

Net als de digitale camera kent de wegwerpcamera geen gepulk met fotorolletjes. Laatstgenoemde heeft wel een rolletje en dus een beperkt aantal fotografische opnamen. Het maken van een foto wordt tot een sensatie, omdat de reiziger steeds maar één kans heeft om een goede foto te maken, en dan ook nog de twijfel of deze gelukt is of niet. Een wegwerpcamera heeft immers geen schermpje, alleen een drukknop, een kijkgaatje en soms een flits. Nu ben ik vóór technologische vernieuwing, mits hier ook enige vooruitgang mee geboekt wordt. Het digitale gemak gaat ten koste van de belevingswereld van mensen. Vakantiegangers ervaren de vreemde omgeving minder, omdat zij (a) bezig zijn het resultaat van de door hen geschoten foto op een klein beeldscherm te controleren en (b) maar wat achteloos in de rondte klikken. Omdat het moment van het daadwerkelijke klikken met een wegwerp wordt uitgerekt – misschien schuift er net een wolk voor de zon en moet de fotograaf wachten tot de belichting optimaal is – wordt de ervaring geïntensifieerd. Men wordt zich bewust van de vreemde omgeving om hem of haar heen. Niks luie zoomknop, men lóópt naar het object toe of zet een stapje achteruit.

Geen wegwerpmomenten meer, alleen een wegwerpcamera. Het rolletje wordt door de HEMA binnen een uur eruit gepulkt en ontwikkeld, terwijl jij wacht en vette kaasbroodjes eet, met een slokje post mix cola. De thuisblijver ontkomt helaas niet aan het reisverslag met bijbehorend fotoalbum, maar dit keer is er in ieder geval sprake van een natuurlijke selectie van beeldmateriaal én kunnen er vette vingerafdrukken achtergelaten worden op andermans bountystranden.


Annabel

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons