Hier verschijnt elke dag een totaal subjectieve tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: de specerij die al je eten beter zal doen smaken dan ooit tevoren. Sterker nog, het zal je leven redden als we Elon moeten geloven." /> Hier verschijnt elke dag een totaal subjectieve tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: de specerij die al je eten beter zal doen smaken dan ooit tevoren. Sterker nog, het zal je leven redden als we Elon moeten geloven." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Komijnzaad

Journalistiek Elon Heymans
Mail

Komijn

Komijn, meest toegepast in de vorm van gemalen komijnzaad, is eigenlijk niet echt bekend in de West-Europese gastronomie. Een vluchtige blik in de Larousse Gastronomique leert ons niet veel: een aromatisch kruid uit de Schermbloemenfamilie dat populair werd rond de Middellandse Zee en voornamelijk gebruikt werd door de gekke Romeinen om sauzen mee te kruiden en vlees te conserveren. Verdere toepasbare suggesties in de Larousse zijn beperkt en ook Escoffier, de goedzak, is er terughoudend mee. Nee, in de Franse keuken heeft komijn nauwelijks een noemenswaardige plaats. In Italië behoort het ook al niet tot de gebruikelijke grepen. De Silver Spoon noemt het in een curry, maar wat een curry in de Silver Spoon doet, weet ik ook niet. Zelfs klassiekers als Artusi en de moderne Locatelli halen hun neus er bijna voor op. Alleen op Sicilië, met z’n Arabische invloeden, zul je het vast nog wel eens tegenkomen, net als in Spanje natuurlijk. De Britse gastronomie bestaat vrijwel exclusief uit gefrituurde vis en aardappelen, dus daar hoeven we ook niet te zoeken; en onze eigen De Dikke van Dam gaat van Kokosnoot naar Komkommer.

Een gemiste kans zullen we maar zeggen, want wie over de grenzen van West-Europa durft te kijken, zal zien wat voor gastronomische proleten wij toch eigenlijk zijn. Het simpele feit dat komijn überhaupt bekend is in Nederland komt niet door de kaas, maar door ons koloniale verleden: in de Indische keuken wordt komijn, bekend als Djinten, algemeen toegepast. Van Indië naar India, Afghanistan en de Kaukasus; het gehele Midden-Oosten en Noord-Afrika, van Iran tot in Marokko, van Turkije tot in Jemen en van daaruit de oversprong naar Ethiopië en verder; overal geniet men dankbaar van de rijke toevoeging die komijn te maken heeft.

De nootachtige, volle en kruidige accenten van komijn voegen een oerelement aan het smakenspectrum toe en roepen een associatie met zonovergoten aarde op, zoals alleen de beste ongewassen tomaten je aan rijke kluiten grond kunnen doen denken. Roer het door je couscous, rijst of aardappelen, en ik beloof je, het zal meer smaken doen loskomen dan dat je dacht dat je erin gestopt had. Gooi het desnoods over je saaie boterhammetje creamcheese heen, maar doe in elk geval iets! Zit niet zo schaapachtig voor je uit te staren. Kom met je dikke kont de bank af. Je hebt deze aflevering van Grey’s Anatomy al drie keer gezien. Laat je inspireren, wees creatief, experimenteer! Geniet! Heb lief!


Elon Heymans

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons